– Współpraca z Jelenią Górą ma dla nas szczególny wymiar, bowiem właśnie to miasto jako pierwsze w Polsce miało okazję przetestować Yutonga E12. Czas pokazał, że najlepiej odpowiada on na potrzeby samorządu i 20 takich autobusów elektrycznych zasili komunikację miejską w Jeleniej Górze, malowniczo położonej w Kotlinie Jeleniogórskiej – mówił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland.
W 2020 r. Jelenia Góra jako pierwszy samorząd w Polsce sprawdziła Yutonga E12. Elektryczny autobus pokonał wówczas łącznie 2213 kilometrów, a Miejski Zakład Komunikacyjny wskazywał na pozytywne rezultaty testów. Nieco ponad dwa lata później miasto ogłosiło przetarg na dostawę 20 „elektryków”, który zakończył się zwycięstwem Busnex Poland. Kontrakt jest podzielony na dwa etapy i przewiduje dostarczenie 10 egzemplarzy elektrobusów z końcem 2023 r., a kolejnej dziesiątki – na początku 2024 r.
Do Jeleniej Góry przyjadą znane w Polsce i Europie, chińskie elektryczne autobusy Yutong E12. Ten ponad 12-metrowy pojazd o niskopodłogowej konstrukcji jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a o komfort pasażerów dba automatyczna klimatyzacja. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 350 – 400 kilometrów. Na model E12 postawił również Białystok – zamawiając 20 egzemplarzy, a także Łomża, gdzie dwa takie „elektryki” obsługują już lokalną komunikację miejską, a kolejnych 6 zostanie niedługo dostarczonych.
– Dla Jeleniej Góry wybór autobusów o napędzie elektrycznym jest naturalną konsekwencją naszych, wieloletnich już starań o poprawę czystości powietrza w Kotlinie – mówił prezydent Jeleniej Góry, Jerzy Łużniak. – Wprawdzie nasze autobusy z taboru MZK w komplecie spełniają wyśrubowane normy spalania, ale przecież napęd elektryczny jest nieporównywalnie korzystniejszy dla środowiska, stąd nasz wybór. Autobusy elektryczne – to fragment większej całości w staraniach o to, by mieszkańcy i przyjezdni (a liczba turystów w Kotlinie Jeleniogórskiej według danych GUS jest porównywalna do liczby osób odwiedzających Podhale) mogli dosłownie i metaforycznie „oddychać pełną piersią”. Usytuowanie miasta w głębokiej kotlinie śródgórskiej wymaga od nas w tych obszarach wyjątkowej staranności, a fakt, że najstarsze uzdrowisko polskie – Cieplice – jest częścią Jeleniej Góry, dodatkowo nas do tej staranności obliguje. Jestem głęboko przekonany, że ten zakup, wraz z towarzyszącymi urządzeniami przyniesie odczuwalne korzyści – dodał.
Inwestycję wspiera Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Dofinansowanie zakupu 20 „elektryków” wraz z infrastrukturą do ładowania wynosi blisko 63 mln zł. Projekt obejmuje realizację 20 punktów ładowania typu plug-in dla autobusów, a także dodatkowe, ogólnodostępne ładowarki dla pojazdów elektrycznych.