– Jako jednemu z największych pracodawców w województwie, szczególnie zależy nam na ciągłym doskonaleniu i optymalizacji rozwiązań w naszej fabryce. Naszym celem jest skuteczne wzmacnianie potencjału firmy i celne odpowiadanie na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynkowe. Dlatego też nieustannie inwestujemy w rozwój technologiczny naszych produktów i doskonalenie procesu produkcyjnego, a także w nowe technologie, które przyczyniają się do poprawy jakości miejsc pracy i wzrostu konkurencyjności naszego przedsiębiorstwa – powiedział dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszary R&D, Zapewnienia Jakości i Zakupów.
Park dwukierunkowy
Na inwestycję składa się osiem stanowisk ładowania autobusów, mechanizmy pantografowe, wysepki do ładowania plug-in, odcinek sieci trolejbusowej, info-kiosk wyposażony w ekran LCD oraz pomieszczenie techniczne. To pierwszy w Polsce park dwukierunkowy, czyli taki, który wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G), dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów. V2G umożliwia rozładowywanie pojazdów w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami. Na powierzchni 5.000 m2 parku zostały zainstalowane najnowocześniejsze systemy uzupełnienia energii od trzech dostawców: Medcom, Ekoenergetyka oraz ABB.
Dwa systemy ładowania
Pierwszy system ładowania zastosowany w Charging Park składa się z dwóch niezależnych ładowarek plug-in o mocy 150 kW, z których każda posiada funkcję V2G. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zrealizowane i dostarczone w pełnej funkcjonalności dwukierunkowej (ładowania i rozładowywania baterii autobusów) na rynek polski i jest jednym z pierwszych na rynku europejskim. Drugi z systemów to innowacyjna ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 kW do 600 kW, która pozwala na równoczesne ładowanie trzech pojazdów. Obecnie ładowarka jest wyposażona w odbieraki umożliwiające współprace ze wszystkimi typami pantografów stosowanych przez Solaris (pantograf odwrócony, pantograf podnoszony i pantograf najazdowy). Dodatkowo ładowarka posiada trzy rozwiązania plug-in. Jeden z nich to chłodzone cieczą złącze plug-in HPC umożliwiające ładowanie mocą do 300 kW. Dwa pozostałe punkty plug-in umożliwiają ładowanie do 150 kW. Trzeci system ładowania zaimplementowany w parku jest oparty o czterowyjściową ładowarkę o łącznej mocy 360 kW, która umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą do 150 kW lub w niedalekiej przyszłości jednego z mocą do 360 kW (tylko pantografy). Ładowarka ta obsługuje dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony oraz pantograf odwrócony.
Hala kluczowa w łańcuchu dostaw
Nowy magazyn zajmuje powierzchnię 10.000 m2. Nowe zaplecze magazynowe pełni kluczową rolę w łańcuchu dostaw części i podzespołów do produkcji autobusów oraz trolejbusów marki. Hala jest wyposażona w nowoczesny wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową. Na dachu, zamontowane zostały 572 ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 kWp. Ponadto na terenie inwestycji stanęły stacje ładowania o mocy 80 kWp.