Solaris dostarczyły i zakontraktowały już ponad 2500 bateryjnych autobusów z operatorami obsługującymi transport publiczny w prawie 120 europejskich miastach. Szerokie portfolio firmy to odpowiedź na różnorodne potrzeby przewoźników europejskich.
Podczas Next Mobility nowym wydarzeniu branżowym odbywającym się po raz pierwszy w Mediolanie, gdzie wystawa skupiona jest na transporcie publicznym i zbiorowym, w tym szczególnie na rozwiązaniach nisko i zeroemisyjnych, Solaris zaprezentował dwa najnowsze pojazdy z bezemisyjnego portfolio. Mowa o wodorowym autobusie przegubowym Urbino 18 hydrogen i elektrycznym midibus Urbino 9 LE electric.
Wodorowa nowość
Przegubowy autobus napędzany wodorem miał swoją premierę we wrześniu tego roku. To drugi model wodorowego autobusu w bezemisyjnym portfolio firmy. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, również w tym pojeździe głównym źródłem energii jest wodór. 18-metrowy model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy.
Sercem Urbino 18 hydrogen jest ogniwo paliwowe zasilane wodorem, gdzie dochodzi do przekształcania paliwa w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano lekkie butle kompozytowe z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg (proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut).
Należy nadmienić, że zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi. W przegubowym Solarisie zastosowane baterie o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania czy rekuperacji.
Zasięg wodorowego Solarisa określono na ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model jest homologowany w klasie I i II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.
Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją ogrzewania przy wykorzystaniu pompy ciepła. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.
Urbino 9 LE electric – elastyczny i niezawodny
Drugim pokazanym modelem jest Solaris Urbino LE electric to 9-metrowy, niskowejściowy autobus elektryczny skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Autobus stanowi więc doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.
Urbino 9 LE electric wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o mocy 220 kW. W prezentowanym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 260 kWh. Baterie ładowane są poprzez pantograf oraz za pomocą złącza plug-in.
Mimo swoich niewielkich gabarytów pojazd oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy. Klimatyzowane wnętrze mieści 30 siedzeń i 4 składane. 6 miejsc dostępnych jest z poziomu podłogi. Dzięki unowocześnionej konstrukcji w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość podróży. Jednocześnie kompaktowe wymiary pojazdu sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej, a także przy stromych podjazdach czy na ostrych górskich zakrętach. W stylowym pojeździe znalazło się wiele udogodnień dla miejskich pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej, ładowarki USB czy LED-owe, estetyczne oświetlenie.