Postęp technologiczny i rosnące zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami przekłada się na globalną popularność samochodów elektrycznych. Jednak jednym z kluczowych aspektów, który budzi wątpliwości i zainteresowanie potencjalnych użytkowników, jest czas ładowania tych pojazdów. W artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu i dowiemy się, ile czasu faktycznie trwa proces ładowania samochodu elektrycznego.
Od czego zależy czas ładowania auta elektrycznego?
Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy przede wszystkim od kilku czynników. Pierwszym z nich jest pojemność baterii, która określa ilość energii, jaką można w niej przechować. Samochody elektryczne różnią się pod tym względem, a większe baterie mogą wymagać dłuższego czasu ładowania. Warto również pamiętać, że nie zawsze musimy ładować samochód do pełna – czas ładowania można skrócić, jeśli potrzebujemy tylko dodatkowej energii na krótki dystans.
Drugim ważnym elementem jest rodzaj i moc ładowarki, z której korzystamy. Na rynku dostępne są różne typy ładowarek, z których każda oferuje inną prędkość ładowania. Najczęściej spotykanymi są ładowarki domowe wykorzystujące prąd przemienny (AC), które nazywane są wolnymi, ale wystarczają one do codziennego użytku – ich moc wynosi przeważnie od 3,6 do 22 kW a napięcie jednofazowe ma 230V lub 400V w przypadku wersji trójfazowej. Istnieją również tzw. ładowarki szybkie, korzystające z prądu stałego (DC), które są zwykle zlokalizowane w ramach publicznych stacji ładowania i które mogą dostarczyć większą moc, skracając w ten sposób czas ładowania.
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?
Pytanie, ile czasu ładuje się samochód elektryczny? Przykładowo, dla samochodów elektrycznych z typową pojemnością baterii w przedziale 40-60 kWh, ładowanie przy użyciu standardowej ładowarki domowej o mocy 3-7 kW zajmuje zwykle od 8 do 12 godzin. Jeśli natomiast skorzystamy z ładowarki szybkiej o mocy 50 kW, czas ładowania może zostać skrócony do około 1-2 godzin (w zależności od pojemności baterii). Z kolei wykorzystując stację z mocą 150 kW, naładowanie auta elektrycznego potrwa ok. 20-30 minut.
Przy okazji warto również wspomnieć o coraz dynamiczniej rozwijającej się infrastrukturze ładowania samochodów elektrycznych. Według Licznika elektromobilności, autorstwa PZPM i PSPA, pod koniec kwietnia 2023 roku w Polsce funkcjonowało 2 768 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5 440 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Stacje ładowania stają się coraz bardziej powszechne i dostępne, co przyspiesza proces ładowania i ułatwia korzystanie z samochodów elektrycznych na dłuższych trasach. Popularność elektromobilności zwiększają także ładowarki superszybkie, które oferują moc nawet do 350 kW i potrafią w krótkim czasie dostarczyć znaczną ilość energii. Na jeszcze krótszy czas ładowania pozwolą projektowane i po woli wdrażane urządzenia o mocy 400 kW, które skrócą ten czas do zaledwie kilkunastu minut.
W ramach rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych producenci rozwijają również innowacyjne technologie, takie jak ładowanie indukcyjne. Pozwala ona na ładowanie samochodu bez konieczności podłączania do niego kabla – wystarczy, że pojazd jest zaparkowany na specjalnym podłożu lub przemieszcza się drogą z wbudowaną pętlą indukcyjną, która przesyła energię bezprzewodowo do baterii samochodu. Choć ta technologia jest jeszcze w fazie rozwoju, to ma potencjał, aby jeszcze bardziej skrócić czas ładowania i zapewnić jeszcze większą wygodę użytkowania BEV (z ang. battery electric vehicle).
Należy również wspomnieć o zaawansowanych systemach zarządzania energią w bateriach trakcyjnych, które są stosowane w samochodach elektrycznych. Te systemy monitorują i optymalizują proces ładowania, aby zwiększyć wydajność i skrócić czas potrzebny na pełne uzupełnienie energii. Dzięki temu można osiągnąć optymalny balans między czasem uzupełnia energii a maksymalnym zasięgiem pojazdu.
Podsumowując, czas ładowania samochodu elektrycznego jest zależny od wielu czynników, takich jak:
- pojemność baterii,
- moc ładowarki,
- infrastruktura ładowania.
Obecnie istnieją różne rozwiązania, które umożliwiają skrócenie tego czasu i zapewniają większą wygodę użytkowania samochodów elektrycznych. Z dalszym rozwojem technologii oczekuje się jeszcze większych postępów w tym obszarze, co przyczyni się do popularności samochodów elektrycznych jako zrównoważonej alternatywy dla pojazdów spalinowych.