Odkąd samochody elektryczne pojawiły się na polskim rynku motoryzacyjnym trwa zagorzała dyskusja dotycząca kosztów ich utrzymania. Przeciwnicy elektryków zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, zwolennicy nie kryją się natomiast z rekordowo niskimi kosztami eksploatacji i serwisu. Kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie elektryka?
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych sprawdziło, ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego i porównało uzyskany wynik z wydatkami, jakie zmuszeni są ponosić właściciele samochodów wyposażonych w tradycyjny napęd. To moment, w którym właściciele elektryków – nie bez satysfakcji – mogą przyznać, że mieli rację. Ich pojazdy są nie tylko tańsze w eksploatacji (koszt ładowania samochodu elektrycznego vs. rosnące ceny paliw), ale również w serwisowaniu.
Elektryk vs. tradycyjny napęd: Koszty eksploatacji
Na potrzeby badania PSPA założyło cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i spalanie 6,8 l na 100 km. Przy takich założeniach samochód spalinowy pokona dystans 100 km za około 45.90 zł. Ten sam dystans samochód elektryczny zużywający 17,8 kWh na 100 km pokona za jedyne 14,91 zł, korzystając z ładowania domowego (nocnego ok 0,55 zł/kWh) i publicznego (AC, 1,95 zł/kWh) w proporcjach 80/20. A jak to porównanie wygląda w przypadku innych paliw?
Skorzystaliśmy z dostępnego na naszej stronie kalkulatora oszczędności użytkowych. Losowo wybraliśmy samochód elektryczny Nissan Ariya 214 KM/63kWh. I wskazaliśmy parametry jego użytkowania:
- średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy: 80 km,
- średni dzienny dystans w ciągu dnia wolnego od pracy: 50 km
- cena oleju napędowego vs zużycie paliwa: 6,08 zł/l vs 6,7 l/100 km
- cena LPG vs zużycie paliwa: 2,86 zł/l vs 9,8 l/100km
- cena benzyny vs zużycie paliwa w przypadku napędu hybrydowego: 6,85 zł/l vs 4,8 l/100 km
Wynik kalkulacji? :
- BEV vs Diesel, w ciągu roku oszczędzamy 6 700 zł, po pięciu latach będzie to już 33 500 zł
- BEV vs LPG, w ciągu roku oszczędzamy 3 449 zł, po pięciu latach będzie to już 17 245 zł
- BEV vs HEV, w ciągu roku oszczędzamy 4 687 zł, po pięciu latach będzie to już 23 435 zł
Gdybyśmy do tego dodali oszczędności z tytułu braku konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego postoju, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc, roczne oszczędności mogą urosnąć o kilkaset złotych do nawet kilku tysięcy.
Wnioski
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w codziennej eksploatacji, a koszty ich serwisowania mogą być nawet o 50% niższe w porównaniu do serwisu aut z tradycyjnym napędem. Powyższe wyliczenia to oczywiście wartości szacunkowe. Koszty posiadania pojazdu są uzależnione od wielu czynników, m.in. stylu jazdy i sposobu eksploatacji samochodu. Tak czy inaczej, różnice na korzyść samochodów elektrycznych są znaczące.