Eksploatacja samochodu elektrycznego to dla wielu kierowców obszar całkowicie nieznany. Stąd szereg pytań i wątpliwości dotyczących m.in. ładowania baterii i jej konserwacji. O czym należy pamiętać podczas eksploatacji pojazdu zasilanego akumulatorami? Czy baterię należy ładować do pełna i całkowicie rozładować przed kolejnym ładowaniem?
W poniższym artykule odpowiemy na te i wiele innych pytań dotyczących prawidłowej eksploatacji napędu elektrycznego, od której zależą kwestie związane z pojemnością i żywotnością baterii.
Prawidłowa eksploatacja pojazdu z napędem elektrycznym
Eksploatacja samochodów elektrycznych, ze względu na mniejszą liczbę komponentów, jest znacznie prostsza. Zmienił się jednak podstawowy obowiązek kierowcy, który zamiast regularnej wymiany oleju w swoim samochodzie, musi pamiętać o odpowiednim użytkowaniu baterii.
Pierwszą kwestią związaną z ładowaniem elektryków jest pytanie: Czy ładować do pełna? O ile w przypadku samochodów z tradycyjnym napędem nikt nie ma potrzeby codziennego uzupełniania zbiornika z paliwem, o tyle w przypadku samochodów elektrycznych kierowcy mają tendencje do ich codziennego ładowania. Tymczasem, to jak często ładujemy baterię powinno być uzależnione od tego, ile kilometrów pokonujemy w ciągu dnia. Statystyczny kierowca w Polsce pokonuje ich maksymalnie 50, co oznacza, że jedno ładowanie baterii powinno nam wystarczyć na kilka dni jazdy.
Dlaczego codzienne ładowanie baterii jest szkodliwe?
Ładowanie baterii do 100% pojemności skraca jej żywotność. Dlatego w miarę możliwości należy unikać ładowania elektryka do pełna w sytuacjach, w które nie potrzebujemy aż tak dużego zasięgu. Optymalnym jest ładowanie baterii do 80%. Lepiej za tym ładować częściej, ale mniej. Pod względem żywotności akumulatorów litowo-jonowych, najbardziej optymalny poziom naładowania dla większości technologii wynosi między 20% a 80%. Osiągnięcie tego poziomu może się wydawać trudne, jednak podczas codziennej jazdy po mieście jest możliwe do uzyskania. Wynika to z faktu pokonywania relatywnie krótkich dystansów i coraz większej dostępności stacji ładowania.
Kiedy ładować baterie do 100% pojemności?
W celu wyrównania napięcia w ogniwach baterię należy ładować do 100% pojemności raz na trzy miesiące. Takie zalecenie użytkownikom swoich technologii daje m.in. Tesla. Czy to oznacza, że w innych przypadkach nie powinniśmy ładować baterii do pełna? Jak już wspomnieliśmy to, jak często ładujemy baterię zależy od specyfiki użytkowania pojazdu. Kierowcy, którzy planują pokonanie długiej trasy i zależy im na uzyskaniu większego zasięgu z pewnością powinni rozważyć naładowanie baterii do pełna, zwłaszcza jeśli jej ewentualne doładowanie po drodze może być utrudnione ze względu na ograniczony dostęp do punktów ładowania. Jeśli tego typu trasy pokonujemy sporadycznie, naładowanie baterii do pełna dla zapewnienia sobie komfortu jazdy nie powinno wzbudzać obaw o jej szybkie zużycie. W przypadku częstego pokonywania długich dystansów, zalecane jest planowanie postojów i doładowywanie baterii w drodze, tak aby podczas jednego ładowania nie przekraczać poziomu 80% pojemności.
Czy należy rozładowywać baterię do zera przed kolejnym ładowaniem?
Całkowite wyładowanie baterii jest niekorzystne. Wpływa na skrócenie liczby cykli jej życia, co powoduje konieczność jej szybszej wymiany. Dlatego w przypadku samochodów elektrycznych nie poleca się wykorzystywania ich zasięgu w 100%, co jest równoznaczne z wykorzystaniem pełnej pojemności baterii. Co jednak w sytuacji, w której wskaźnik naładowania baterii niebezpiecznie zbliża się do 0, a od najbliższej stacji ładowania wciąż dzieli nas kilka kilometrów? Pomiar widziany przez kierowcę na wskaźniku, nie jest rzeczywistym 0% akumulatora. Po osiągnięciu takiego poziomu baterii zazwyczaj można przejechać pewien krótki dystans, jednak w miarę możliwości należy unikać takich sytuacji.