Producenci samochodów dążą do opracowywania pojazdów, które w minimalnym stopniu zanieczyszczają środowisko w całym swoim cyklu życia. To z kolei powoduje zmiany na rynku motoryzacyjnym. W 2030 roku do 60–70% nowych samochodów będzie hybrydowych lub elektrycznych. Nokian, co prawda nie ma osobnego działu koncentrującego się wyłącznie na pojazdach elektrycznych jednak podkreśla, że monitoruje branżę i wsłuchuje się w potrzeby zarówno producentów samochodów jak też kierowców.
– W branży motoryzacyjnej zachodzą ogromne zmiany, a nowe modele samochodów elektrycznych szybko wchodzą do sprzedaży. W zmianach tych uczestniczymy i uwzględniamy je, opracowując opony — powiedział Harri Myllymaa, Senior Manager działu R&D.
Nowi producenci, nowe wyzwania
Na rynku pojawiło się kilku nowych, obiecujących producentów samochodów elektrycznych, szczególnie w USA i w Chinach. Tradycyjni europejscy producenci także wdrażają zasilanie elektryczne w swoich modelach i aktywnie informują o swoich celach oraz inwestycjach w tym zakresie.
– W 2030 roku do 60–70% nowych samochodów będzie hybrydowych lub elektrycznych. Tempo tych zmian różni się jednak w zależności od kraju, dlatego monitorujemy zmiany popytu w naszych obszarach działalności – powiedział Marko Saari, Head of Product Management w Nokian Tyres.
Elektryki w popularnych kategoriach
Pierwsze zelektryfikowane samochody były to przeważnie duże i drogie modele. Obecnie coraz więcej tego rodzaju pojazdów pojawia się w klasie średniej, a samochody elektryczne stają się codziennością.
– Na drogach widać coraz więcej elektrycznych wersji małych samochodów rodzinnych i crossoverów. Nie wpływa to jednak zbytnio na naszą pracę, ponieważ Nokian Tyres nie ma osobnego działu koncentrującego się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Znaczący wzrost rynku samochodów elektrycznych uwzględniamy w swojej pracy już od dłuższego czasu — dodał Saari.
Nokian Tyres podkreśla, że wsłuchuje się nie tylko w głosy producentów samochodów, ale też konsumentów, a dział rozwoju produktów współpracuje ze sprzedawcami z różnych rynków.
– Naszymi głównymi rynkami są kraje skandynawskie, Europa Środkowa i Ameryka Północna. Wszystkie one są dla nas teraz rynkami rodzimymi – dział rozwoju produktów doskonale zdaje sobie sprawę z lokalnych warunków. Rozwój produktu trwa długo, a w jego trakcie rozważamy różne rozwiązania, które możemy wdrożyć z korzyścią dla kierowców. Nieustannie staramy się utrzymać nowoczesny charakter naszej oferty produktów — powiedział Harri Myllymaa.
Równoległe kierunki rozwoju
Producent zaznacza, że rozwój opony to proces złożony i wielowarstwowy, w którym przeplata się ciągłe doskonalenie modeli już dostępnych na rynku, tworzenie nowych rodzin produktów oraz innowacje techniczne. Czynnikami kształtującymi rozwój są między innymi moc, masa i niski poziom hałasu pojazdów elektrycznych. Kiedy samochód jeździ niemal bezgłośnie, niski poziom hałasu generowanego przez opony znacznie poprawia komfort jazdy.
Struktura opony i mieszanka bieżnika oraz grubość jego warstwy znacząco wpływają na hałas powodowany przez oponę, a szczególnie słyszany wewnątrz samochodu. Technologia Nokian Tyres SilentDrive pozwala osiągnąć bardzo niski poziom hałasu generowanego przez opony. Ta innowacja jest stosowana między innymi w oponach Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV.
Eliminacja dekoncentrujących dźwięków
– Każdemu projektowi produktu towarzyszy szczegółowe komputerowe modelowanie i symulacja opony. Na przykład modelowanie hałasu umożliwia nam sprawdzenie, czy struktura opony lub wzór bieżnika nie będą powodować dekoncentrujących dźwięków przy określonych szybkościach. Symulujemy i modelujemy też właściwości opony związane z prowadzeniem. Są one ważne, bo nowoczesne samochody elektryczne mają dużą moc — zaznaczył Myllymaa.
Rygorystyczne wymagania
Warto pamiętać, że na rozwój produktów mają też wpływ różne przepisy i zarządzenia. Na przykład, aby uzyskać klasę A, opona musi mieć określony opór toczenia, ale za kilka lat wymagania te będą bardziej rygorystyczne.
– W przyszłości kwestie oporu toczenia i zrównoważonej produkcji będą mieć jeszcze większe znaczenie. Właściwości opon będą też jeszcze bardziej dostosowywane pod kątem określonych modeli samochodów elektrycznych. Choć główne obszary zainteresowania w rozwoju opon będą się zmieniać, nigdy nie pójdziemy na kompromisy pod względem bezpieczeństwa i kwestii ekologicznych — powiedział Marko Saari.
Źródło: na podstawie Nokian Tyres