Amerykański producent samochodów elektrycznych pochwalił się, że w drugim kwartale 2022 r., pomimo wyzwań związanych z ograniczoną produkcją i przestojami w Szanghaju (przez większą część kwartału), firma osiągnęła świetne wyniki. Miedzy innymi jedne z najlepszych wskaźników rentowności sprzedaży w branży na poziomie 14,6%. Dzięki temu Tesla wygenerowała tzw. dodatnie wolne przepływy pieniężne (nadwyżkę która może m. in. zainwestować) w wysokości 621 mln USD. Jednocześnie kalifornijski gigant zakończył kwartał najlepszym miesiącem (czerwiec) pod względem produkcji pojazdów w historii.
Firma odnotowała 16,9 mld USD przychodów w II kwartale (18,8 mld USD w pierwszym kwartale), co pozostaje zgodne z oczekiwaniami analityków, a obniżka jest efektem spadku przychodów całej branży motoryzacyjnej. Tesla odnotowała również spadek zysku kwartalnego: zamiast 3,32 mld USD w I kwartale bilans pokazuje teraz 2,26 mld USD. Niemniej jednak jest to około dwa razy więcej – dokładnie 98% więcej niż w drugim kwartale 2021 r.
Prawie 2 miliony aut rocznie
Tesla w swoim oświadczeniu dla akcjonariuszy i inwestorów informuje, że w drugim kwartale nowe fabryki w Berlinie-Brandenburgii i Austin nadal rozwijały swoją produkcję. Gigafactory Berlin-Brandenburg przekroczyła ważny próg produkcyjny w postaci ponad 1000 samochodów wyprodukowanych w ciągu jednego tygodnia, jednocześnie osiągając dodatnią marżę brutto w ciągu kwartału. Natomiast z fabryki w Austin pierwsze pojazdy z ogniwami Tesli 4680 i pakietami baterii strukturalnych zostały dostarczone do klientów w Stanów Zjednoczonych.
„Nieustannie inwestujemy w rozbudowę mocy produkcyjnych naszych fabryk, aby zmaksymalizować produkcję „ – czytamy w oświadczeniu firmy.
Tesla wyjaśnia, że jej fabryki w Fremont i Szanghaju osiągają najwyższe w historii wskaźniki produkcji. Natomiast znaczący wzrost produkcji w nowych zakładach, przewidywany jest na drugą połowę 2022 roku. Firma postawił sobie za cel – Austin i Giga Berlin mają produkować 250 000 sztuk aut rocznie. W przypadku kluczowej Gigafactory Shanghai liczba ta wzrosła z ponad 450 000 pojazdów do ponad 750 000 sztuk. Razem ze 100 000 Modelami S/X i 550 000 Modelami 3/Y firmy Fremont, Tesla określa tym samym łączną zdolność produkcyjną na 1,9 miliona samochodów rocznie – rozłożoną na obecne cztery serie modeli. Cybertruck, Semi, Roadster 2, „Robotaxi i inne” nie zostały jeszcze uwzględnione. W przypadku długo wyczekiwanej cyberciężarówki firma zaznaczyła, że następuje postęp w przygotowaniach– produkcja ma rozpocząć się po uruchomieniu modelu Y w Austin.
Autonomia zyskuje użytkowników
Na koniec drugiego kwartału 2022 r. ponad 100 000 kierowców Tesli w Ameryce Północnej miało dostęp do FSD Beta. Łączna liczba mil przejechanych przez użytkowników korzystających z nadzorowanej autonomii City Street nadal niezwykle szybko rośnie. Dane flotowe są dla firmy ważnym elementem ulepszania i rozbudowy systemu. Tesla niedawno ponownie uruchomiła opcję Enhanced Autopilot w Ameryce Północnej dla tych klientów, którzy są zainteresowani wyłącznie autonomiczną jazdą na autostradzie.
Adaptacyjne zawieszenie
Pojazdy z adaptacyjnym zawieszeniem w Ameryce Północnej mogą teraz automatycznie dostosowywać się do wygodniejszej wysokości podczas jazdy (zanim napotkają odcinek nierównej drogi), na podstawie stale aktualizowanych danych gromadzonych przez flotę Tesli. Najnowsze pojazdy wykorzystują teraz technologię Tesla Vision do wcześniejszego napinania pasów bezpieczeństwa w przypadku zagrożenia zderzeń czołowych.
Supercharger rośnie
Do końca drugiego kwartału Tesla posiadała 3971 lokalizacji Supercharger na całym świecie, co stanowi wzrost o 6,6% w porównaniu z I kwartałem – o 34 procent więcej niż w II kwartale 2021 roku (2966). Huby te obejmują 36 165 punktów ładowania zainstalowanych w lokalizacjach (+7,4% w porównaniu do II kwartału 2021 r.). Firma posiada obecnie również 709 sklepów i punktów usługowych, co oznacza wzrost o 19% rok do roku.
Źródło: na podstawie Tesla