Wspólny projekt
W 2019 roku Toyota razem z Kenworth Truck Company dołączyły do programu organizacji bezemisyjnego transportu wodorowego towarów w Porcie Los Angeles. Obaj producenci zbudowali wspólnie serię 10 bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Auta o zasięgu 480 km pracowały m.in. w Toyota Logistics Services, Total Transportation Services, Inc. oraz Southern Counties Express. Każdy z pojazdów pozwolił uniknąć emisji 74,66 ton CO2 rocznie w porównaniu z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Pomimo zakończenia projektu, kilka z 10 wodorowych ciężarówek będzie nadal wykorzystywanych przez Toyotę w rejonie Los Angeles. Celem Toyoty i Kenworth było dostarczenie klientom operującym w Porcie Los Angeles bezemisyjnych ciężarówek o podobnych możliwościach do konwencjonalnych pojazdów ciężarowych z silnikami Diesla.
Duży zasięg i szybkie ładowanie
Ciężarówka Toyoty i Kenworth o nazwie Ocean, czyli model T680 FCEV, została oparta na modelu Kenworth T680s z silnikiem Diesla, który na jednym tankowaniu oleju napędowego może pokonać około 200 mil. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 ton ma zasięg ponad 300 mil. Choć samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym, nie traci czasu na długie ładowanie baterii, a zatankowanie zbiorników wodoru trwa 15-20 minut. Wodorowe ciężarówki wykonywały wiele przejazdów w ciągu dnia o łącznej długości nawet 500 mil dziennie.
41 milionów grantu
Powodzenie programu testowego 10 wodorowych ciężarówek w obsłudze klientów Portu Los Angeles to efekt bliskiej współpracy Toyoty i Kenworth z zarządem Portu, firmą Shell – operatorem infrastruktury tankowania wodoru, oraz California Air Resource Board (CARB), która przyznała projektowi grant w wysokości 41 milionów dolarów. To połowa budżetu programu, który objął budowę infrastruktury wodorowej, w tym dwóch stacji tankowania, oraz zakup ciężarówek na ogniwa paliwowe i bezemisyjnego sprzętu portowego do ładowania i rozładowywania towarów. Program otworzył nowe możliwości rozwoju ciężkiego transportu wodorowego w kolejnych komercyjnych zastosowaniach w Kalifornii i w innych regionach. W 2023 roku Toyota uruchomi w fabryce w Kentucky produkcję modułowych napędów elektrycznych na ogniwa paliwowe do ciężarówek.
Źródło: na podstawie Toyota