Japoński producent poinformował o podjęciu działań, których efektem ma być ograniczenie do zera do 2050 roku emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko swojej działalności. Amerykańskie przedstawicielstwo koncernu nawiązało współpracę z firmą Redwood Materials specjalizującą się w recyclingu baterii. Wraz z nowym partnerem Toyota zamierza stworzyć cały ekosystem obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych samochodów.
Magazyn lub ogniwa
Partnerzy będą odbierać baterie od użytkowników, testować i wykorzystywać je na dwa sposoby. Jeśli to możliwe, bateria zostanie zregenerowana i wykorzystana ponownie, na przykład jako stacjonarny magazyn energii, a jeśli regeneracja nie będzie możliwa, Redwood Materials odzyska z nich surowce i przekaże do produkcji nowych ogniw.
Początkowo Toyota i Redwood Materials skupią się na zebraniu i ponownym wykorzystaniu lub recyclingu zużytych baterii z hybryd Toyoty. Kolejnym krokiem będzie współpraca przy monitorowaniu kondycji baterii w samochodach będących w użyciu i zarządzaniu danymi, a także przy dostarczaniu na rynek odzyskanych surowców i produkcji baterii z recyclingu.
– Bardzo nas cieszy perspektywa współpracy z Redwood Materials w budowie systemu wykorzystania zużytych baterii z naszych samochodów. Wpisuje się ona w plan Toyoty, by stworzyć zrównoważony ekosystem zarządzania bateriami w obiegu zamkniętym. Zależy nam, żeby nasze baterie i surowce, z których są zrobione, służyły lepiej i dłużej. W ten sposób przybliżamy się także do realizacji celu neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju – powiedział Christopher Yang, wiceprezydent ds. rozwoju biznesu w Toyota North America
Akumulatorowy odzysk
Redwood Materials w swojej działalności biznesowej zajmuje się obniżaniem kosztów produkcji i wpływu na środowisko baterii litowo-jonowych, wprowadzając na rynek materiały do produkcji katod i anod, odzyskane ze zużytych akumulatorów. Redwood odbiera rocznie ponad 6 GWh zużytych baterii do recyklingu, które są następnie rafinowane i przerabiane na materiały krytycznie ważne dla rozwoju elektromobilności. Firma planuje do 2025 roku zwiększyć produkcję w USA do 100 GWh rocznie, co wystarczy do wyprodukowania co roku ponad miliona pojazdów elektrycznych. Toyota i Redwood wspólnie poszukają najlepszych rozwiązań, by włączyć recykling akumulatorów do rozwoju elekromobilności, poczynając od Ameryki Północnej.
– Toyota jest tym producentem, który utorował drogę dla czystego transportu, ponad 20 lat temu wprowadzając na rynek Priusa. Teraz nasz partner realizuje zobowiązanie, by jeszcze w tej dekadzie sprzedawać miliony zelektryfikowanych pojazdów rocznie, a jednocześnie zadbać, by w przyszłości ich produkcja odbywała się w obiegu zamkniętym. Realizacja wspólnej wizji Redwood i Toyoty, by zmniejszyć wpływ produkcji samochodów na środowisko przy jednoczesnym obniżeniu kosztów transportu, przyspieszy popularyzację pojazdów elektrycznych – powiedział JB Straubel, założyciel i dyrektor generalny Redwood Materials.
Bateryjne zabezpieczenie
Toyota kładzie duży nacisk na zwiększenie możliwości produkcji baterii do samochodów, budując nowe fabryki oraz rozbudowując istniejące. Niedawno ogłosiła inwestycję 1,29 mld USD w nową fabrykę akumulatorów Toyota Battery Manufacturing w Karolinie Północnej (TBMNC). Przewiduje się, że po uruchomieniu zakład TBMNC będzie produkować zestawy akumulatorów dla 1,2 miliona zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Toyota planuje zainwestować 70 mln USD w rozwój zelektryfikowanych samochodów do 2030 roku i osiągnąć do tego czasu ich roczną globalną sprzedaż na poziomie ośmiu milionów pojazdów.
Źródło: na podstawie Toyota