Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT), spółka założona w 2021 roku przez Toyota, Isuzu i Hino, nawiązała współpracę z Yamato Transport, aby znaleźć wspólne standardy i wprowadzić na rynek wymienne kartridże bateryjne do samochodów elektrycznych (BEV). To kolejny element budowania nowego systemu energetycznego, który pozwoli osiągnąć neutralność klimatyczną.
Problem długodystansowego transportu
Wprowadzenie bateryjnych samochodów elektrycznych do powszechnego użytku wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak długi czas ładowania i związana z nim możliwość powstawania długich kolejek do publicznych punktów ładowania. Jest to szczególny problem w przypadku długodystansowych ciężarówek, które muszą na trasie korzystać z publicznych ładowarek, oraz innych samochodów użytkowych. Znaczna liczba elektrycznych pojazdów w użyciu stanowi także wyzwanie dla sieci energetycznej ze względu na ograniczone możliwości przesyłowe oraz wzrost zapotrzebowania na energię w godzinach szczytu.
Baterie na miarę
Aby zapobiec tym problemom, CJPT oraz firma logistyczna Yamato Transport rozpoczną prace nad systemem wymiennych, przenośnych kartridży bateryjnych do pojazdów. Według założeń projektu rozwiązanie to powinno obniżyć koszty wprowadzenia aut elektrycznych do masowego użytku. Dzięki wymiennym bateriom można będzie ograniczyć pojemność akumulatorów w samochodach, dostosowując ją do rzeczywistych potrzeb każdego pojazdu oraz do warunków, w jakich pracuje. Zdjęcie z użytkowników konieczności ładowania baterii w samochodzie pozwoliłoby zmniejszyć koszty rozbudowy infrastruktury ładowania. Wyeliminowałoby także przestoje w pracy samochodu spowodowane ładowaniem. Równie ważnym argumentem jest wyrównanie zapotrzebowania na energię elektryczną w ciągu doby. Baterie zwrócone operatorowi systemu mogłyby zostać naładowane w czasie mniejszego zapotrzebowania i niższych cen energii, niezależnie od tego, o jakich porach dnia samochody muszą być w użyciu.
Niższe koszty aut użytkowych
CJPT planuje także zaprojektować różnego rodzaju komercyjne pojazdy elektryczne takie jak użytkowe vany i lekkie ciężarówki przystosowane do zasilania przez wymienne baterie. Firma przewiduje, że standaryzacja kartridży bateryjnych i dostosowanych do nich systemów ładowania obniży koszty elektrycznych samochodów użytkowych i zachęci do ich powszechnego stosowania. Spółka stawia sobie za cel opracowania takiego systemu zarządzania obiegiem baterii, który najlepiej odpowiada rzeczywistym wymaganiom użytkowników.
Warto przypomnieć, że Toyota wraz z partnerami (m.in. właśnie z CJPT), opracowują koncepcje małych miejskich pojazdów użytkowych – bateryjnych elektryków oraz aut elektrycznych zasilanych ogniwami wodorowymi, które na japońskim rynku mają pojawić się w przyszłym roku.
Źródło: na podstawie Toyota, własne