Producent z Ingolstadt przedstawił koncepcyjny samochód urbansphere concept. Wcześniej, firma zaprezentowała odmiany koncepcyjne: skysphere i grandsphere. Designerzy i inżynierowie stworzyli Audi urbansphere z myślą o wykorzystywaniu go w natężonym ruchu chińskich megamiast, ale jak podkreślają pomysłodawcy projektu, pojazd świetnie spełni też swoje zadanie w centrum każdej metropolii na świecie. Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Auto magazynuje około 120 kWh energii. Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. Zasięg? Do 750 kilometrów.
– Współpracujący ze sobą bardzo blisko pracownicy studiów projektowych Audi w Pekinie i w Ingolstadt, zaprojektowali Audi urbansphere concept, przed którym postawiono jasne zadanie: sprostać wymaganiom naszych chińskich klientów — powiedział Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG odpowiedzialny również za rynek chiński. Po raz pierwszy potencjalni chińscy klienci mieli przy tym możliwość uczestniczenia w procesie projektowania. W ramach tzw. współtworzenia, mogli przedstawić swoje życzenia i swoją perspektywę.
120 kWh energii
Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi urbansphere concept, została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który — jak w Audi grandsphere concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami.
Wraz z dużymi, 24-calowymi kołami pozwala to uzyskać podstawowe proporcje, doskonałe nie tylko z punktu widzenia stylistyki. Jedną z najważniejszych korzyści jest długie wnętrze, a tym samym duża przestrzeń na nogi w obu rzędach foteli. Komfort przestrzenny samochodów elektrycznych jest dużo większy, ponieważ nie ma w nich skrzyni i dźwigni zmiany biegów ani tunelu środkowego.
Mocy nie zabraknie
Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Są to imponujące wartości, które nieczęsto można w pełni wykorzystać w zagęszczonym ruchu miejskim. Mimo to, Audi urbansphere jest wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro — element nieodzowny w charakteryzujących się wysokimi parametrami modelach marki.
W koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.
300 km w minut
Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, może zostać naładowany od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km — nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.
Salon na kołach
Wynik tego procesu wyraźnie widać w koncepcyjnym Audi urbansphere i w jego wyjątkowo charakterystycznym wnętrzu. To przestronne auto jest salonem na kołach oraz mobilnym biurem służącym za kolejną przestrzeń życiową w czasie spędzanym w miejskim ruchu. Audi urbansphere concept łączy w sobie luksus pełnej prywatności i szeroką gamę nowoczesnych funkcji pokładowych, dostępnych nawet w godzinach szczytu. Technika zautomatyzowanej jazdy przekształca wnętrze — w którym rzuca się w oczy brak kierownicy, pedałów czy wyświetlaczy — w interaktywną mobilną przestrzeń stanowiącą bramę do szerszego cyfrowego ekosystemu. Koncept nie należy do małych aut. Jego wymiary to: 5,51 m długości, 2,01 m szerokości i 1,78 m wysokości.
Źródło: na podstawie Audi