Po takim wstępie każdy kto interesuje się rynkiem samochodów elektrycznych zada pytanie: Czy to już moment, w którym Chińczycy wyprzedzili dotychczasowego dominatora Teslę? Według analityków Bloomberg NEF, odpowiedź brzmi: tak i nie.
BYD wyprzedza bowiem Teslę, jeśli w zestawieniu uwzględnione zostaną hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) wraz z pojazdami elektrycznymi (BEV). Jeśli liczyć tylko czyste BEV, Tesla wciąż pozostaje na czele.
– BYD pokazuje zalety skupienia się tylko na jednym rodzaju układu napędowego – elektrycznym – powiedział Corey Cantor, główny analityk EV BloombergNEF.
BYD wstrzymał produkcję pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi w marcu tego roku. Sprzedaż poza Chinami jest na razie znikoma, ale wkrótce może się to zmienić. Firma rozszerza swoją sieć sprzedaży w kilku krajach Ameryki Łacińskiej, a ostatnio podpisała umowę zakupu gruntów na budowę zakładu produkcji pojazdów elektrycznych w Tajlandii.
Sprzedaż EV BYD-Tesla
Obecnie rynek pojazdów z napędem alternatywnym bardzo dynamicznie się rozwija. Tzw. zwinne startupy mają duże szanse by wyprzedzać bardziej doświadczonych producentów na liście najlepszych sprzedawców EV. Na przykład Hongguang Mini BEV o wartości 5000 USD błyskawicznie „katapultował” SAIC-GM-Wuling na lidera sprzedaży tego segmentu EV. Minisamochody napędzane elektrycznie mogą być kolejnym „game changerem” sprzedaży aut dedykowanych dla jazdy po mieście.
– Spodziewamy się, że ranking bestsellerów zmieni się wraz z intensyfikacją konkurencji. Nie można wykluczyć niespodzianek – potwierdza Cantor.
Najlepsi sprzedawcy pojazdów elektrycznych
Innym sposobem analizowania rynku EV jest całkowita dotychczasowa sprzedaż. Pierwsza trójka w tym rankingu to obecnie Tesla, BYD i Volkswagen. Ten ostatni ma być największym sprzedawcą samochodów elektrycznych do 2025 roku.
Skumulowana sprzedaż pojazdów elektrycznych
BNEF spodziewa się, że w 2022 r. sprzedanych zostanie 10,3 mln pojazdów elektrycznych. Chiny i Europa nadal są wiodącymi rynkami, z których każdy odpowiada za jedną czwartą globalnej sprzedaży. Rynek amerykański również nabiera tempa, ponieważ nowe zachęty zwiększają lokalną produkcję i sprzedaż pojazdów elektrycznych.
Na początku tego tygodnia Departament Energii przyznał pożyczkę w wysokości 2,5 miliarda dolarów spółce joint venture General Motors i LG Energy Solution – Ultium Cells – aby pomóc w finansowaniu nowych zakładów produkcji akumulatorów litowo-jonowych w Ohio, Tennessee i Michigan.
– Ta pożyczka przyspieszy krajową produkcję ogniw akumulatorowych potrzebną do zmniejszenia naszej zależności od innych krajów, aby zaspokoić zwiększony popyt i wesprzeć cele prezydenta Bidena dotyczące powszechnego przyjęcia pojazdów elektrycznych i zmniejszenia zanieczyszczenia węglem – powiedziała sekretarz energii USA Jennifer M. Granholm.