Niemiecki koncern pozostaje liderem rynku samochodów elektrycznych na rynku europejskim i zajmuje 4. miejsce w tym segmencie w USA. Największy wzrost osiągnięto w Chinach, gdzie dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o 68% rok do roku. Natomiast globalne dostawy spadły o 7% rok do roku – do 8,3 mln pojazdów. Firma z Wolfsburga podkreśla, że portfel zamówień Grupy pozostaje wysoki i wynosi 1,8 mln pojazdów tylko w Europie Zachodniej, z czego 310 000 to samochody elektryczne.
– Nasze marki osiągnęły w ubiegłym roku dobre wyniki w zakresie dostaw mimo trudności z zaopatrzeniem. Jestem szczególnie zadowolona z tego, że nasza transformacja elektryczna wciąż nabiera tempa we wszystkich markach i że pomimo problemów osiągnęliśmy nasz cel, jakim jest zwiększenie udziału pojazdów w pełni elektrycznych do około 7-8 procent. Wysoki portfel zamówień jest dowodem na to, że klienci cenią całe portfolio naszych produktów. To daje nam pewność na rok 2023 pomimo słabnącej gospodarki i trwających problemów z zaopatrzeniem. Spodziewamy się, że te ostatnie będą stopniowo się zmniejszać w ciągu roku – powiedziała Hildegard Wortmann, członek zarządu Grupy ds. sprzedaży,
Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji z producenta samochodów w zorientowanego na oprogramowanie dostawcę zrównoważonej mobilności. Elektryfikacja gamy modelowej jest bardzo ważna dla osiągnięcia tego celu i uzyskania neutralnego bilansu CO2 najpóźniej do 2050 roku. Pomimo licznych wyzwań w ostatnich trzech latach, takich jak problemy z dostawami półprzewodników i blokady związane z Covid, Grupa konsekwentnie podążała drogą ku elektromobilności. Udział pojazdów całkowicie elektrycznych w dostawach ogółem został zwiększony z 2,5% w 2020 roku do 5,1% w 2021 roku, a następnie do 6,9% w ubiegłym roku. W 2022 roku kolejne zakłady – w Emden, Hanowerze i Chattanooga – rozpoczęły produkcję aut elektrycznych. W tym roku dołączy do nich centrala koncernu w Wolfsburgu. Celem Grupy jest więc zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w łącznych dostawach w 2023 roku do około 11%. Powinno to pozwolić uzyskać średniookresowy cel – ok. 20 procent aut elektrycznych w dostawach ogółem w 2025 roku. Do 2030 roku co drugi pojazd dostarczany przez Grupę na całym świecie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny.
Najlepiej sprzedające się samochody osobowe Grupy Volkswagen w 2002 roku (w sztukach):
• Volkswagen ID.4/ID.5 – 193 200
• Volkswagen ID.3 – 76 600
• SKODA Enyaq iV (w tym Coupe) – 53 700
• Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 52 800
• Audi e-tron (w tym Sportback) – 51 200