W Wenecji została otwarta stacja tankowania pojazdów wodorowych. Jest to pierwsza we Włoszech publicznie dostępna, miejska stacja tankowania wodoru. Instalacja powstała na terenie już istniejącej stacji benzynowej marki ENI. Inwestycja jest efektem porozumienia między ENI, Toyotą i władzami Wenecji, w ramach którego na drogi tego miasta trafi 10 sedanów Mirai z elektrycznym napędem wodorowym.
Pierwsza publiczna stacja
Włoscy kierowcy zyskali nowy punkt tankowania samochodów wodorowych, otwarty na stacji benzynowej ENI w Mestre, lądowej części Wenecji, w okolicy San Giuliano. Jest to pierwsza we Włoszech publiczna stacja wodorowa w mieście.
Stacja jest wyposażona w dwa dystrybutory wodoru i może dostarczyć ponad 100 kg tego gazu dziennie. Zatankowanie samochodu czy autobusu trwa około 5 minut. Zastosowano na niej innowacyjne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo i zapobiegające pożarom. Obiekt został całkowicie przebudowany i obok instalacji wodorowej posiada także dystrybutory tradycyjnych paliw oraz dwie ładowarki dla samochodów elektrycznych, które mogą działać w trybie szybkim i ultraszybkim.
Porozumienie trzech firm
Zgodnie z porozumieniem podpisanym w 2019 roku przez władze Wenecji, ENI i Toyotę, producent wodorowego sedana Mirai wprowadzi do użytku w Wenecji przynajmniej 10 takich samochodów. Trzy samochody trafiły już do floty Urzędu Miasta Wenecji. Kolejne trzy zasiliły park samochodów w programie car-sharingowym KINTO Share w Wenecji. Pozostałe trafią do użytkowników w najbliższych miesiącach.
– To niezwykle ważny krok w rozwoju wodorowego transportu we Włoszech. Bardzo nas cieszy współpraca z ENI i władzami Wenecji oraz nasz wkład w uczynienie samochodów wodorowych dostępnymi dla wszystkich kierowców. Stworzenie bezemisyjnego transportu jest możliwe tylko poprzez symultaniczne wykorzystanie elektrycznych pojazdów na baterie i na wodór, które ze względu na różną charakterystykę bardzo dobrze się uzupełniają. Wierzymy, że jest to pierwsza z wielu stacji wodorowych we Włoszech, które dołączą do sieci podobnych obiektów w innych krajach Europy – powiedział Luigi Ksawery Luca, CEO Toyota Motor Italia.
Platforma dzielona z Leksusem
Mirai drugiej generacji zadebiutował na europejskich rynkach na początku 2021 roku. Duży sedan klasy premium został zaprojektowany w architekturze TNGA, na platformie GA-L, którą dzieli z flagową limuzyną Lexus LS. Mirai jest wyposażony w elektryczny napęd zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto jest napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Długość auta wynosi 4 975 mm, szerokość 1 885 mm, a rozstaw osi 2 920 mm.
Źródło: na podstawie Toyota