Znana na świecie m. in. z wyścigów F1 marka Williams Advanced Engineering (WAE), zaprezentowała innowacyjną platformę pojazdów elektrycznych EVR. Firma konstruując dedykowane rozwiązanie dla producentów elektrycznych hipersamochodów wpisuje się w nurt szybko rozwijającego się segmentu e mobilności. Producent„reklamuje” swoja platformę jako rozwiązanie „pod klucz” zarówno dla start-upów, jak i producentów OEM, które zmniejsza koszty i czas wprowadzania na rynek, oferując jednocześnie maksymalną elastyczność projektowania. Williams pokazał także swoje inne „dziecko” – skalowalny model akumulatorowy.
Zoptymalizowany środek ciężkości
WAE zaprezentował swoje najnowsze dziecko w zakresie pojazdów emobilności: platformę pojazdów elektrycznych o ultrawysokich osiągach, „zaprojektowaną w celu przyspieszenia realizacji projektów producentów hipersamochodów, od start-upów po producentów OEM”. Platforma oparta jest na z lekkiej kompozytowej strukturze, która montuje wysokowydajny system akumulatorów w środku pojazdu, optymalizując środek ciężkości.
EVR może obsługiwać szereg konfiguracji elektrycznych hipersamochodów, od pojazdów gąsienicowych, w których stosunek mocy do masy jest zmaksymalizowany, po modele drogowe, zarówno w architekturze z otwartym dachem, jak i GT ze stałym dachem.
Do setki poniżej 2 sekund
Dzięki nowoczesnej baterii 85 kWh i mocy szczytowej 1650 kW, EVR umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 2,0 s i prędkość maksymalną ponad 400 km/h (248 mil na godzinę) przy masie pojazdu poniżej 1800 kg, a także szybkie ładowanie (poniżej 20 minut) i zasięg przekraczający 450 km (279 mil). Układy z napędem na wszystkie koła i napędem na tylne koła są obsługiwane przez wiele konfiguracji silników elektrycznych.
Elastyczność i modułowość EVR oznacza, że oferta Williamsa dla klientów jest wyjątkowa. W przypadku start-upów EVR zapewnia kompletne rozwiązanie „pod klucz”, przy czym WAE dostarcza cały pojazd, a wsparcie w zakresie projektowania zewnętrznego zapewnia klient lub partner producenta.
W 24 miesiące
Warto zaznaczyć, że deklaracja o projekcie „z myślą o maksymalnej elastyczności dla wymagań klienta, zarówno w zakresie projektowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego”, wydaje się nie być czczą zapowiedzią. EVR zapewnia skrócenie czasu wprowadzania na rynek dzięki unikalnej w swojej klasie wydajności, a Williams ma ambicję dostarczenia pierwszego prototypu opartego na EVR w ciągu 12 miesięcy od rozpoczęcia projektu zaś dostawę pierwszego pojazdu produkcyjnego w ciągu 24 miesięcy.
Co ciekawe EVR jest również gotowy na wodorową przyszłość, a wariant ogniwa paliwowego EVR-H jest również opracowywany, aby zapewnić wydajność równoważną czystej platformie BEV, ale zasilanej ekologicznym H2.
Także dla start-upów
– EVR łączy wyjątkowe doświadczenie naszej firmy w zakresie lekkich, kompozytowych struktur wywodzących się z sportów motorowych i wysokowydajnych układów napędowych akumulatorowych z naszą wiedzą w zakresie opracowywania i dostarczania programów pojazdów elektrycznych. Przyśpieszamy wysokowydajną elektryfikację, oferując rozwiązanie „pod klucz” zarówno dla start-upów, jak i producentów OEM, z przystępnymi cenami, skróconym czasem wprowadzania na rynek i wysoce elastyczną architekturą – powiedział Paul McNamara, dyrektor techniczny Williams Advanced Engineering.
Skalowalny moduł akumulatorowy
Williams zaprezentował ponadto moduł skalowalnego akumulatora (SBM) firmy. Wykorzystując swoją architekturę „Sense Chain”, system SBM umożliwia m. in. niezależne skalowanie napięcia i pojemności oraz realizację indywidualnych koncepcji baterii w rekordowym czasie. Umożliwia on klientom z branży motoryzacyjnej tworzenie niestandardowych systemów, wspierając projektantów pojazdów elektrycznych. Każdy moduł ma parametry: 1,08 kWh przy napięciu maks. 50 V, nominalnym 43 V przy gęstości energii 240 Wh/kg.
– W Williamsie znacznie wzmocniliśmy zaangażowanie w najnowocześniejsze i transformacyjne technologie dla rosnącej listy zastosowań, sektorów i klientów. Szereg innowacji skoncentrowanych na pojazdach elektrycznych, które właśnie pokazaliśmy, podkreśla nasze możliwości w zakresie opracowywania wysokowydajnych rozwiązań dla szybko rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych – powiedział Craig Wilson, dyrektor generalny Williams Advanced Engineering.
Źródło: na podstawie wae.com