Jeszcze wolimy posiadać
61% polskich firm woli mieć na własność niż pożyczać, ale wynajem sprzętu i samochodów zyskuje na znaczeniu w produkcji, rolnictwie i budownictwie. Przywiązanie do własności przedsiębiorców MŚP to największa bariera w najmie. Największe widać w branży produkcyjnej i budowlanej, gdzie odpowiednio 75 proc. i 69 proc. woli posiadać na własność niż wynajmować środki trwałe konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej. Na szczęście coraz wyraźniej widać otwartość na zmianę w kierunku wynajmu. Przedsiębiorcy coraz częściej patrzą na najem jako opcję większych korzyści niż zakup na własność.
Rodzaje napędów
Z badania wynika, że niemal wszystkie firmy rozważają zakup samochodów z napędem benzynowym (94%). Diesel (38%) oraz LPG (24%) są wskazywane zdecydowanie rzadziej, a samochody z napędem elektrycznym lub hybrydowym cieszą się wciąż wyraźnie najmniejszym zainteresowaniem.
Od najmu nie mam odwrotu
Najem w Polsce mocno przyspiesza. Składa się na to szereg czynników takich jak :
- spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego część przedsiębiorców z sektora MŚP została zmuszona do poszukiwania nowych form finansowania pojazdów, będących alternatywą dla zakupu ze środków własnych i kredytów.
- wzrost cen samochodów, który jest wyższy niż inflacja w Polsce. Według IBRM Samar, średnia cena katalogowa samochodu osobowego sprzedanego w marcu 2022 roku wyniosła 154,7 tys. zł i była o 13,5% większa niż przed rokiem.
Zmieniają się nawyki. W dużych miastach samochód przestaje być potrzebny. W odległości 5 km czas dojazdu samochodem i rowerem bywa podobny. Samochód zaczyna być potrzebny głównie na weekend, na wakacje. Propozycja przejście na rower zamiast użytkowanie auta wciąż często nie jest akceptowana przez pracowników firm..
Zmienia się podejście do najmu. Coraz większej wypożyczanie samochodów stają się alternatywą dla posiadania własnego samochodu lub łatwo dostępnym i niedrogim uzupełnieniem dla swojego pojazdu, np. w sytuacji wyjazdów wakacyjnych, czy przeprowadzek.
Brak dostępności aut wymusza korzystanie z oferty najmu w sytuacji kiedy zajdzie szybka potrzeba dostępności do mobilność.
Nowe regulacje podatkowe związane z Polskim Ładem mogą mieć istotny wpływ na transformację polskiego rynku flotowego i sposobu finansowania samochodów wykorzystywanych przez firmy. Mogą przyśpieszyć rozwój wynajmu długoterminowego aut szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw korzystających dotychczas z klasycznego leasingu. Nowe przepisy zlikwidowały bowiem jedną z kluczowych w tej grupie przedsiębiorców zalet klasycznego leasingu tj. możliwość prywatnego wykupu leasingowanego auta, a następnie sprzedaży go bez podatku dochodowego po upływie krótkiego czasu – pół roku.
Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze kwestia pokoleniowa. Pamiętajmy, że polski sektor MŚP tworzą obecnie aż cztery pokolenia. Z jednej strony są to osoby, które swoją przygodę z przedsiębiorczością rozpoczynały podczas głębokiego PRL-u. Bez komputerów, Internetu czy nawet telefonu. Na drugim krańcu są tzw. post-millenialsi, którzy urodzili się w zglobalizowanym świecie. Nie muszą mieć własnego samochodu, wolą skorzystać z Ubera czy car-sharingu. To kiedy się się urodziliśmy i wychowaliśmy, determinuje nasze podejście nie tylko spraw życia prywatnego, ale zarządzania biznesem. W szczególności, pokoleniowość wpływa na podejście do kwestii własności. Potencjał wspólnego użytkowania a nie posiadania jest coraz większy wśród najmłodszej generacji. Tak jak w życiu prywatnym 20-latkowie uważają samochód za zbędny i drogi gadżet i wynajmują go wtedy, kiedy jest im potrzebny. Na przykład na wakacje. Podobnie podejście stosują w prowadzonych przez siebie firmach co sprawia, ze takie podejście zaczyna się upowszechniać.
Najem samochodów osobowych
Z badania, które na zlecenie EFL przeprowadził ICAN wynika, że połowa badanych (53%) korzystała kiedykolwiek z najmu samochodów osobowych, był to zarówno najem krótkoterminowy (31%) jak i średnioterminowy (32%). Badane firmy sporadycznie korzystają z najmu długoterminowego samochodów osobowych, w perspektywie 3 lat to właśnie w przypadku tej oferty należy spodziewać się największego wzrostu zainteresowania.
Wynajęte korzyści
Najczęściej wskazywanymi przez respondentów korzyściami z najmu były stałe koszty przez cały czas trwania umowy (53%), szybki i łatwy dostęp do auta oraz brak potrzeby angażowania własnych środków (40%), serwis od zderzaka do zderzaka w cenie (47%) i dostęp do samochodów serwisowanych i sprawnych technicznie (42%).
Trendy
Jeszcze dekadę temu wynajem długoterminowy był zaliczany w Polsce wręcz do niszowych sposobów na sfinansowanie firmowych pojazdów, korzystały z niego głównie duże międzynarodowe korporacje. Rok 2020 i pandemia COVID-19 sprawiły, że pojawiły się nowe potrzeby – zapewnienie pracownikom bezpiecznego dojazdu do pracy, szybkie powiększenie floty mimo problemów z dostawami samochodów czy konieczność korzystania z dodatkowych pojazdów tylko przez określony czas. Mobilność w firmach stała się tematem strategicznym, szczególnie w perspektywie krótko- i średnioterminowej, co wiązało się z wieloma trudnymi wyzwaniami. Wszystkie te okoliczności przyczyniły się do wzrostu zainteresowania alternatywnymi rozwiązaniami w zakresie mobilności w firmach.
Pełna wersja raportu „MŚP wynajmują czy kupują? Pod lupą” jest dostępna na stronie https://efl.pl/pl/raport-pod-lupa