Rozwój sektora e-mobility będzie miał znaczący wpływ nie tylko na branżę transportową i motoryzacyjną, ale także na całą polską gospodarkę. Jak wynika z raportu PSPA „Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce”, do niemal 6% w ciągu kolejnych trzech dekad może wzrosnąć udział branży elektromobilności w PKB Polski. By to jednak osiągnąć, konieczne jest m.in. wsparcie wewnętrznego rynku zeroemisyjnego transportu, optymalizacja prawa, zwiększenie nakładów na badania i rozwój oraz zapewnienie inwestorom i całemu sektorowi dostępu do wykwalifikowanych kadr.
Ten ostatni element wymaga stworzenia odpowiednich warunków, które zapewnią rynkowi podaż wykwalifikowanych specjalistów. Na podstawie raportu Boston Consulting Group i PSPA „Jak elektromobilność zmieni rynek pracy w Polsce?”, stworzenie skutecznego systemu nauczania może przyczynić się do wzrostu zatrudnienia w sektorze automotive nawet o 6 tysięcy etatów w 2030 r.
Dostrzegające tę szansę, PSPA wraz z Wydziałem Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej stworzyły dedykowany kierunek studiów podyplomowych, które przyczynią się systematycznego poszerzania wiedzy i budowy kompetencji w obszarze e-mobility w Polsce.
„Nowa Mobilność” na nowe czasy
2 semestry, 12 zjazdów, 30 przedmiotów, 55 prowadzących oraz 240 godzin merytorycznej wiedzy – tak w skrócie będą wyglądać podyplomowe studia „Nowa Mobilność”, które wystartują już w lutym 2023 r. Rekrutacja trwa od czwartku 1 grudnia br. i jest dostępna pod adresem https://nowamobilnosc.pl/. Nowy kierunek adresowany jest do kadry zarządzającej, dostosowującej się do zmian zachodzących na rynku oraz specjalistów firm i instytucji, budujących kompetencje w obszarze nowej mobilności i zrównoważonego transportu.
Specjaliści najwyższej klasy
Merytoryczną wiedzę przyszłym studentom wykładać będzie nie tylko wykwalifikowana kadra pracownicza Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych, ale również eksperci i praktycy z dziedziny zrównoważonego transportu w Polsce i regionie CEE – osoby zawodowo związane z rynkiem i posiadający wieloletnie doświadczenie sektorowe zdobyte w branży.
Ambitny i kompletny program
Przygotowany program studiów podniesie kompetencje osób zatrudnionych bądź poszukujących zatrudnienia na konkurencyjnym rynku branży motoryzacyjnej – zyskają oni niezbędne kompetencje i rozległą wiedzę dotyczącą zeroemisyjnych technologii w transporcie. Materiał dydaktyczny zawiera wielodyscyplinarną wiedzę, niezbędną do merytorycznego wsparcia przedsiębiorstw, instytucji oraz organów administracji publicznej wdrażających lub wspierających sektor nowej mobilności.
– Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewni każdemu uczestnikowi studiów podyplomowych unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy z dziedziny inżynierii, prawa, ekonomii, statystyki oraz zarządzania w obszarze nowej mobilności. Zdobyta wiedza pozwoli m.in. na planowanie i przeprowadzenie procesu elektryfikacji flot, planowanie i rozbudowę infrastruktury ładowania, jak również realizację innych projektów w obszarze zrównoważonego transportu – dodaje Maciej Mazur.
Podstawy elektromobilności
Pojazdy z napędem elektrycznym – kompendium
Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – kompendium
Ładowanie pojazdów elektrycznych w ujęciu prawnym i biznesowym
Baterie litowo-jonowe
Elektromobilność a system elektroenergetyczny
Rynek elektromobilności
Prawo dla elektromobilności – Polska
Prawo dla elektromobilności – Unia Europejska
Ekonomia w aspekcie elektromobilności
Finansowanie elektromobilności
Zarządzanie elektromobilnością
Modele biznesowe w sektorze elektromobilności
Przyszłość elektromobilności
Wodór w transporcie
Pojazdy autonomiczne
Nowa Mobilność w życiu codziennym
Elektromobilność dla klimatu i środowiska
Elektromobilność w samorządach
Elektromobilna logistyka i transport
Elektromobilność w zbiorowym transporcie publicznym
Podstawy mechaniki
Seminarium dyplomowe
Podstawy napędów elektrycznych pojazdów
Magazynowanie i przetwarzanie energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych
Projektowanie materiałów dla potrzeb chemicznych źródeł prądu
Podstawy elektrotechniki i elektroniki
Transformacja energetyczna a rozwój energoelektroniki
Elementy diagnostyki samochodowej
Elementy eksploatacji pojazdów samochodowych
W efekcie, absolwenci studiów podyplomowych „Nowa Mobilność” posiadać będą unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy technicznej w zakresie pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania. Zdobędą orientację w kwestiach prawnych i politycznych, społeczno-gospodarczych oraz środowiskowych elektromobilności, poznając jej genezę, definicje oraz historię, a także właściwą identyfikację kierunków rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce i na świecie.
Ponadto poznają rodzaje, budowę i zasady działania pojazdów z napędem elektrycznym oraz infrastruktury ładowania. Absolwenci nabędą kompetencje w zakresie ich parametrów, komponentów użytych do produkcji EV oraz wszelkich kwestii technologicznych związanych z eksploatacją, serwisem i bezpieczeństwem jak też systemami magazynowania energii w zakresie rodzajów ogniw, surowców wykorzystanych do ich produkcji, a także kluczowych parametrów, dostawców czy kwestii związanych z recyklingiem baterii.
Studenci zdobędą również wiedzę w obszarze strategii zarządzania i finansowania flot pojazdów zeroemisyjnych, jak też z zakresu zarządzania w obszarze elektromobilności dotyczącą planowania i prognozowania biznesowego, nowych modeli biznesowych, project, technology i fleet managementu, operacji biznesowych w sektorze energetycznym, społecznej odpowiedzialności biznesu, promocji i marketingu.
Rejestruj się już dziś!
Proces rekrutacyjny na rok akademicki 2023 rozpoczął się 1 grudnia 2022 r., a początek zajęć dydaktycznych zaplanowano na drugą połowę lutego 2023 r. Aplikacje można składać poprzez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) Politechniki Warszawskiej dostępny na stronie: https://irk.pw.edu.pl/pl/offer/SP-2023L/programme/115A-PNP-PE/?from=registration:SP-2023L
Więcej informacji o studiach Nowa Mobilność na stronie: https://nowamobilnosc.pl/
Informacje organizacyjne
rekrutacji
zajęć
Zjazdy 1 lub 2 razy w miesiącu
(do 30 uczestników, decyduje kolejność zgłoszeń)
przed rozpoczęciem studiów
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Politechnika Warszawska
02-524 Warszawa
ul. Ludwika Narbutta 84
Autor: Maciej Gis
Rozmowa z dr hab. inż. Jackiem Dybałą, Prodziekanem ds. promocji i rozwoju Wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej
Proszę wytłumaczyć mariaż PSPA i Wydziału SiMR przy tworzeniu nowego kierunku.
Umożliwienie dostępu do rzetelnej wiedzy wymaga kontaktu zarówno z wysoko wykwalifikowaną kadrą dydaktyczną oraz praktykami rynku. Dlatego Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej organizuje studia podyplomowe „Nowa Mobilność” w ścisłej współpracy z PSPA. Przyjęliśmy założenie, że uczestnicy naszych studiów podyplomowych powinni otrzymać nie tylko solidną porcję wiedzy, ale także wskazówki, jak przełożyć ją na praktykę biznesową. Dlatego grono wykładowców nie składa się jedynie z nauczycieli akademickich Politechniki Warszawskiej, ale także z praktyków biznesu z kręgu PSPA, czyli z tych osób, które mają wymierne sukcesy i realny wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce.
Czy studia podyplomowe będą uzupełnieniem zdobytej wcześniej wiedzy, czy bardziej pozyskaniem nowej?
Na rynku pracy w branży transportowej jest obecnie wiele osób, które w trakcie procesu swojej edukacji nie miały okazji zapoznać się z tematyką elektromobilności i pojazdami elektrycznymi. Tymczasem postęp techniczny oraz wielopłaszczyznowa transformacja w sektorze transportu generują duże zapotrzebowanie na kadrę posiadającą niezbędne kompetencje i wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie procesu elektryfikacji flot transportowych, planowania i rozbudowy infrastruktury ładowania, jak również realizację innych projektów w obszarze zrównoważonego transportu. Słuchacze studiów podyplomowych „Nowa Mobilność” dostaną unikalną szansę na podniesienie lub zmianę kwalifikacji zawodowych i dostosowanie się w ten sposób do nowych wyzwań w branży transportowej związanych z rozwojem zeroemisyjnych technologii.
Na Wydziale SiMR PW studenci mogli już wcześniej kształcić się z napędów hybrydowych czy zeroemisyjnych. Czy są to popularne kierunki?
Prawie dziesięć lat temu na Wydziale SiMR PW zostały uruchomione studia inżynierskie „Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych”. Dzisiaj prowadzimy te studia także w języku angielskim. Mamy również ten kierunek studiów w wydaniu studiów magisterskich. Od wielu lat cieszy się on dużą popularnością, wyraźnie przewyższającą inne, bardziej klasyczne kierunki studiów.
Czy Nowa Mobilność to Pana zdaniem przyszłościowy kierunek?
Koncepcja zrównoważonego transportu ma pozwolić na realizację aktualnych potrzeb rynku transportowego przy jednoczesnym zachowaniu zasobów naszej planety dla przyszłych pokoleń. W praktyce chodzi o to, aby nieuchronny rozwój transportu był prowadzony tak, by jednocześnie zmniejszać jednostkowe zużycie nieodnawialnych surowców energetycznych oraz ograniczać negatywny wpływ emisji transportowej na środowisko. Urbanizacja, wzrost liczby ludności i aktualna sytuacja klimatyczna wymuszają na nas zmianę koncepcji transportu w kierunku zintegrowanego, zaawansowanego technologicznie i przyjaznego użytkownikowi systemu. W tym kontekście zmiany w branży transportowej wynikające z zastosowania zeroemisyjnych technologii wydają się być nieuniknione, a zatem jak najbardziej przyszłościowe.
Jak zmiany na rynku wpływają na proces kształcenia studentów?
Tak jak wspomniałem, już dekadę temu dostrzegliśmy pierwsze symptomy zmian zachodzących w branży motoryzacyjnej podyktowanych praktycznym rozwojem nisko- i zeroemisyjnych technologii w transporcie. Dzięki uruchomieniu studiów „Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych” znaleźliśmy się w czołówce podmiotów edukacyjnych kształcących studentów w obszarze elektromobilności. Dzisiaj, wprowadzając na rynek edukacyjny studia podyplomowe „Nowa Mobilność”, umacniamy swoją pozycję rynkową, rozszerzając swoją ofertę dydaktyczną i kierując ją w stronę osób czynnych zawodowo, które chcą uzyskać lub podnieść kompetencje dotyczące zeroemisyjnych technologii w transporcie. Oczywiście nie można realizować kształcenia na odpowiednim poziomie bez prowadzenia badań naukowych. A te obecnie wymagają sporych nakładów finansowych, gdyż aparatura badawcza i potrzebne oprogramowanie są zazwyczaj bardzo kosztowne.
Z jednej strony rozwijamy elektromobilność, z drugiej nadal będziemy mierzyć się z koniecznością obsługi poruszających się pojazdów spalinowych i hybrydowych. Czy to ma znaczenie w procesie kształcenia?
Oczywiście nie możemy ograniczyć się jedynie do kształcenia w obszarze elektromobilności. Dlatego obok kierunku kształcenia studentów w obszarze nisko i zeroemisyjnych technologii w transporcie na Wydziale SiMR PW prowadzone są wciąż klasyczne studia z zakresu szeroko rozumianej inżynierii mechanicznej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki motoryzacyjnej. Nadal bowiem rynek pracy potrzebuje inżynierów posiadających wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania, wytwarzania i eksploatacji pojazdów, maszyn i konstrukcji.
Polska staje się zagłębiem elektromobilnym, zwłaszcza w sektorze bateryjnym. Czy potrzeba wyszkolenia kadry w tym zakresie to wyzwanie dla uczelni z tak wybitnym dorobkiem technicznym? Nie boi się Pan zmian, jakie muszą zajść w systemie kształcenia, by przygotować przyszłych inżynierów do pracy przy nowej gałęzi rynku, która nadal jest na wstępnej fazie rozwoju?
Dostosowywanie programów kształcenia do wymagań szybko zmieniającego się rynku pracy zawsze okupione jest dużym wysiłkiem kadry akademickiej. Środowisko akademickie nie boi się wyzwań, o ile ma warunki do ich realizacji. Jesteśmy zmartwieni niedostatecznym finansowaniem szkolnictwa wyższego, które skutkuje problemami z pozyskiwaniem potrzebnego oprogramowania oraz nowoczesnej aparatury laboratoryjnej, niezbędnych nie tylko do pracy naukowej, ale także do realizacji dobrego kształcenia na poziomie akademickim. Brak wystarczającego finansowania przekłada się także na niskie wynagrodzenie kadry akademickiej, które nie zachęca zdolnych studentów do podjęcia pracy na uczelni, a wielu nauczycieli akademickich skłania do rozważań nad możliwością zmiany pracy i są już pierwsze przypadki odejścia z zawodu. Jako społeczeństwo musimy mieć świadomość, że nie uda się przygotować przyszłych inżynierów do pracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu bez przeznaczenia na ten cel odpowiednich funduszy. Należy takie działania podjąć niezwłocznie, a przeznaczone na ten cel środki powinny być traktowane jako inwestycja w przyszłość, a nie jako wydatki.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmowa z Maciejem Mazurem, Dyrektorem Zarządzającym PSPA, Wiceprezydentem AVERE
Skąd pomysł na nowy kierunek studiów? Czy taką potrzebę komunikowała branża elektromobilności?
W związku z planowaną nowelizacją rozporządzenia 2019/631 od 2035 r. w żadnym państwie członkowskim UE nie będzie można rejestrować nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi. W kolejnych latach na znaczeniu będą stopniowo tracić producenci pojazdów konwencjonalnych i przeznaczonych do nich podzespołów, a łańcuchy dostaw ulegną znacznej przebudowie. Transformacja branży to wielkie wyzwanie, które, w przypadku braku wdrożenia odpowiednich środków zaradczych, może skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk, masowymi zwolnieniami pracowników i w konsekwencji negatywnymi skutkami dla całej krajowej gospodarki. Rodzący się rynek e-mobility stwarza również szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze. Taka idea, wielokrotnie argumentowana przez uczestników rynku, stoi za uruchomieniem nowego kierunku.
Należy podkreślić, że już dziś firmy posiadające fabryki w Polsce są liderami europejskiego łańcucha dostaw rynku e-mobility w dwóch obszarach – bateryjnym oraz autobusów elektrycznych.
Tak, ale utrzymanie tej wiodącej pozycji w kolejnych latach oraz rozwój krajowych kompetencji w sektorach takich jak np. produkcja samochodów elektrycznych, przeznaczonych do nich podzespołów i stacji ładowania, czy też recykling akumulatorów litowo-jonowych nie nastąpi bez stworzenia warunków sprzyjających lokowaniu w Polsce nowych inwestycji. Należy zatem podnosić krajowe kompetencje w dziedzinie badań i rozwoju, zapewnić dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowników i ograniczyć czynniki hamujące transformację przemysłu motoryzacyjnego.
Można powiedzieć, że sektor e-mobility już wpływa na rynek pracy?
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group we współpracy z PSPA, w scenariuszu umiarkowanym rozwój elektromobilności przyczyni się do zmniejszenia zatrudniania o zaledwie 2 tys. stanowisk. Jednak ta stosunkowo niska liczba wiąże się z olbrzymimi zmianami w strukturze rynku pracy. Producenci samochodów i dostawcy związani z motoryzacją opartą na silnikach spalinowych mogą się spodziewać zmniejszenia zatrudnienia o 23 tys. osób. Jednocześnie popyt na produkty i usługi związane z sektorem e-mobility, w tym akumulatory litowo-jonowe i infrastrukturę ładowania – będzie sprzyjać utworzeniu 21 tys. nowych miejsc pracy. Już teraz możliwe jest wdrożenie instrumentów, które przyczynią się nie tylko do ograniczenia niepożądanych skutków transformacji na rynek pracy, ale wręcz doprowadzą do wzrostu zatrudnienia. Jednym z nich jest podnoszenie kwalifikacji kadr sektora e-mobility, dzięki dedykowanym kierunkom studiów wyższych.
Studia to tylko jeden z projektów PSPA na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce.
PSPA od lat kreuje rynek nisko i zeroemisyjnego transportu w naszym kraju i regionie CEE, torując drogę dla jego rozwoju we wszystkich możliwych obszarach, od inicjatyw legislacyjnych, po projekty szkoleniowe. Intensyfikujemy także naszą aktywność na płaszczyźnie naukowej. Dzięki współpracy z Wydziałem Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej jesteśmy w stanie znacznie lepiej „odczytać” oczekiwania studentów oraz potrzeby pracodawców z sektora e-mobility.
Sektor bateryjny to szansa dla Polski?
Polska zajmuje dziś pierwsze miejsce w Europie oraz piąte na świecie pod względem produkcji ogniw litowo-jonowych. Wyprzedzają nas tylko Chiny, Korea Płd., USA i Japonia. W naszym kraju są lub będą wytwarzane również liczne komponenty powiązane, w tym m.in. elektrolit, folia miedziana, separatory, katody, a także całe akumulatory trakcyjne do pojazdów elektrycznych. Funkcjonujące wcześniej fabryki przyciągają kolejne inwestycje. Jednak inne państwa również rozwijają swój potencjał, więc jeżeli Polska chce utrzymać wiodącą pozycję w tym kluczowym dla nowej mobilności obszarze, musi dysponować wykwalifikowanymi kadrami. Właśnie dlatego wraz z Politechniką Warszawką postanowiliśmy stworzyć studia podyplomowe, które mają wzmocnić przyszłą kadrę pracowniczą.
By to zrobić potrzeba wiedzy praktycznej.
Dokładnie tak. W kształceniu przyszłej kadry zaangażowaliśmy łącznie 55 prowadzących. Są to zarówno wysoko wykwalifikowani pracownicy naukowi, którzy będą poruszać takie zagadnienia jak podstawy mechaniki, napędów elektrycznych pojazdów, magazynowanie i przetwarzanie energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, projektowanie materiałów dla potrzeb chemicznych źródeł prądu, podstawy elektrotechniki i elektroniki, transformacji energetycznej a rozwoju energoelektroniki, elementów diagnostyki samochodowej czy elementów eksploatacji pojazdów samochodowych. Z kolei przedstawiciele rynku podzielą się wiedzą z zakresu zarządzania, kwestii regulacyjnych, finansowych, baterii litowo-jonowych czy elektromobilności w samorządach, transporcie publicznym oraz sektorze transportu i logistyki.
Dziękuję za rozmowę.