O planach sprzedażowych, budowie sieci dilerskiej i nowym modelu BEV, który pojawi się jeszcze w tym roku mówi w rozmowie z ORPA.Pl Marcin Kucharski Prezes Busnex Poland oraz Simonas Ramanauskas, Prezes Busnex UAB.
Paweł Mazur: O Busneksie jest ostatnio dość głośno za sprawą autobusów elektrycznych Yutong, których jesteście przedstawicielem. Ile udało się sprzedać w Polsce tych pojazdów do tej pory i jakie są plany sprzedażowe na 2022 i 2023 r.?
Marcin Kucharski: Jak do tej pory udało nam się zakontraktować 33 autobusy. W 2022 r. chcemy tę liczbę podwoić, a w 2024 r. złamać barierę 100 sztuk.
Jaką przewagę macie w tym segmencie nad konkurencją. A jest ona silna, choćby z sprawą firmy Solaris? Jakie modele elektrycznych e-busów oferujecie?
Naszą niewątpliwą przewagą jest największy zasięg na jednym ładowaniu, długa gwarancja oraz krótki termin dostawy oraz konkurencyjna cena. W swojej ofercie mamy autobusy miejskie o długości od 9 do 18 m oraz autobusy szkolne i międzymiastowe.
Busnex, to też elektryki osobowe. Jak sprzedaje się model SERES? Jakie są plany sprzedażowe na ten i rok przyszły?
Simonas Ramanauskas: Już 9 dilerów zajmuje się sprzedażą i serwisem SERESa. SERES to wciąż nowa marka na polskim rynku, ale widzimy, że z dnia na dzień znajduje klientów. Plany są duże i postaramy się je zrealizować. Do tej pory nabywców znalazło 130 egzemplarzy do końca roku planujemy dostarczyć 300. Przyszły rok to plany znacznego zwiększenia sprzedaży
I w tym przypadku zapytam o przewagi. Czym chcecie przyciągnąć polskiego klienta?
Mamy wyprodukowane samochody na naszym składzie w Wilnie, więc największą zaletą jest fakt możliwości dostarczenia samochodu dla klienta docelowego w ciągu dosłownie kilku dni. SERES 3 ma jedyną i niepowtarzalną specyfikację, jedynie kolor zewnętrzny może być wybrany. To bardzo ułatwia proces zamawiania i konfekcjonowania samochodów. SERES 3 posiada najnowocześniejszy typ baterii bezkobaltowej, posiada pięcioletnią gwarancję na auto oraz ośmioletnią na baterię.
Z iloma dealerami w Polsce podpisaliście do tej pory umowy? Ilu docelowo chcecie mieć partnerów?
Do tej pory mamy podpisane umowy z 8 dużymi grupami dilerskimi. Posiadamy 11 salonów wraz z serwisami w 9 województwach. Planujemy posiadać po jednym salonie z serwisem w każdym województwie.
Wieść niesie, że niebawem doczekamy się kolejnej, zmodyfikowanej odsłony modelu Seres, w której ponoć zostaną wyeliminowane występujące niedociągnięcia? Jakie zmiany nas – klientów czekają i kiedy odnowiony model pojawi się na rynku polskim?
Tak, już od wrześniowej produkcji SERES 3 będzie wyposażony w przednie reflektory oparte na technologii LED jak również system inforozrywki będzie uzupełniony w funkcjonalność Car Play. Planujemy również pod koniec roku zaprezentowanie nowego modelu SERES SF 5. Samochodu większego, z większą baterią i jeszcze większym zasięgiem.
Czy i kiedy możemy się spodziewać na polskim rynku innych modeli? Jakie to będą propozycje i w jakich przedziałach cenowych?
Jak już wspomniałem, mamy plan wprowadzenia nowych modeli, ale obecna sytuacja międzynarodowa powoduje znaczne wzrosty cen komponentów jak również baterii, zatem o przedziałach cenowych za wcześnie na informację.
Simonas Ramanauskas Prezes Busnex UAB
Jak ocenia Pan rozwój elektromobilności w Polsce? Jakie widzi Pan szanse, jakie zagrożenia?
Przechodzenie branży motoryzacyjnej jest nieuniknione. Producenci wprowadzają coraz więcej modeli zero-emisyjnych BEV. Polska jest również krajem, w którym elektromobilność się rozwija. Jednakże ze względu na małą jeszcze sieć stacji ładowania, przed nami długa droga do komfortu podróżowania samochodem elektrycznym po Polsce.
Jakimi argumentami producenci samochodów z Azji mogą dziś konkurować z producentami europejskimi? Pytam oczywiście o segment BEV.
Sądzimy, że możemy konkurować w każdym aspekcie. Od doskonałej jakości wykonania, najnowocześniejszym technologiom, po dostępność i konkurencyjną cenę.
Dziękuję Panom za rozmowę.
Paweł Mazur