Skąd pomysł na to, bo zostać importerem egzotycznej, chińskiej marki, w dodatku produkującej samochody elektryczne ?
Analizowaliśmy sytuację na rynku motoryzacyjnym oraz potencjalne możliwości rozwoju od dłuższego czasu. Biorąc pod uwagę presję na kwestie ochrony środowiska i w konsekwencji silny rozwój segmentu aut elektrycznych postanowiliśmy, iż poszukujemy partnera, który będzie oferował takie właśnie samochody. Jak się okazało wybór był dokładnie spójny z kierunkiem jaki w czerwcu 2022 ogłosiły unijne organy – od 2035 roku nie będzie już możliwe rejestrowanie nowych samochodów z napędem spalinowym.
Dlaczego akurat Skywell ?
Zależało nam, aby potencjalny partner oferował samochody dobre jakościowo, o stosunkowo dużym zasięgu, bogatym wyposażeniu i przede wszystkim dawał perspektywy dalszego rozwoju produktowego i technologicznego. Takie kryteria spełniał właśnie Skywell. To nie tylko producent samochodów (dotychczas produkowali auta dostawcze, ciężarowe i autobusy) ale m.in. producent inteligentnych technologii dla domu, przemysłu i branży motoryzacyjnej. Mają na swoim koncie mnóstwo patentów i projektów badawczych. Taki mix doświadczeń i zasobów gwarantuje, że Skywell będzie cały czas rozwijał się jako marka oraz wyprzedzał oczekiwania konsumentów. Nie bez znaczenia był również fakt, że marka uzyskała w 2021 roku europejską homologację co dobitnie świadczy o tym, że bardzo poważnie traktuje rynek europejski, a od strony formalnej pozwala bez problemów dystrybuować produkty Skywell w Polsce i całej EU.
Jesteście (Auto Atut sp. z o.o.) dealerem marek Citroen i Peugeot. Te marki mają w swojej ofercie modele elektryczne. Czy gama elektrycznych aut francuskich była zbyt skromna, że zdecydowaliście się zostać importerem chińskiej marki ?
Auto Atut przestał być jakiś czas temu dealerem marki Citroen i stanął przed wyborem kierunku dalszego rozwoju. Postawiliśmy na dystrybucję aut elektrycznych, bo one naszym zdaniem będą każdego roku silniej wypierać z rynku samochody o tradycyjnym napędzie spalinowym. Jak wiemy, sprzyjają temu kierunkowi europejskie regulacje, a chińskie marki zapewniają najwyższe zaawansowanie technologiczne. Niektóre marki europejskie decydują się otwierać swoje ośrodki rozwoju w Państwie Środka, bowiem to daje im szanse na nawiązanie skutecznej konkurencji z Teslą, która od początku była projektowana jako samochód elektryczny i teraz większość marek chce nadrobić stracony czas….
Jakie modele Skywella oprócz ET5 zamierzacie wprowadzić na polski rynek ?
Aktualnie dostępny jest Skywell ET5 w wersji Comfort oraz Luxury. Trwają prace nad uzyskaniem europejskiej homologacji dla modelu ET5 model 2023, który niebawem zostanie zaprezentowany. Analizowane jest także wprowadzenie do Europy modelu HT-i, czyli hybrydy plug-in z silnikiem benzynowym 1.5 litra i zasięgiem w wersji elektrycznej do 200 km. Pod koniec tego roku będzie dostępny Skywell ET5 2023, który będzie wyposażony w akumulator 86 kWh i oferował zasięg aż 620 km.
Z jakimi modelami ma rywalizować na rynku Skywell ET5 ?
Jeśli chodzi o rozmiary i parametry techniczne, Skywellowi ET5 najbliżej do Skody Enyaq 80 iV czy Hyundaia Ioniq 5. Jeśli chodzi o wyposażenie, to plasujemy się bliżej segmentu premium – w każdej wersji w standardzie jest m.in. tapicerka skórzana, liczne systemy bezpieczeństwa oraz funkcje wspierające kierowcę (adaptacyjny tempomat, asystent ruszania na wzniesieniach, kamera cofania etc.) oraz rozwiązania podnoszące komfort użytkowania, jak np. elektrycznie regulowane i podgrzewane oraz wentylowane fotele przednie rozkładane do pozycji drzemki, elektrycznie otwierana klapa bagażnika i wiele innych dodatków.
Cena 219 tys. zł za wersję bazową ET5 i 244 900 zł za topową Luxury to nie jest mało, a marka nieznana. W jaki sposób zamierzacie konkurować z europejskimi i japońskimi producentami ?
Na aktualne ceny samochodów bardzo duży wpływ od jakiegoś czasu mają zmieniające się ceny surowców, rosnące kursy walut, a także istotne ograniczenia w dostępności statków do transportu towarów z Azji do Europy, co generuje wzrosty cen tych usług. Te zmieniające się dynamicznie w ostatnich czasach czynniki wymuszają zmiany cen dla klientów – dotyczy to wszystkich marek. W naszym przypadku na szczęście nie tylko cena daje nam przewagę nad konkurencją – oferujemy 8 letnią gwarancję na baterię do 150 tys. km, a to plasuje nas w czołówce. Dodając bardzo bogate wyposażenie naszych samochodów, za które u naszej konkurencji trzeba sporo zapłacić, buduje to znaczną różnicę na naszą korzyść. No i coś co ostatnio jest jednym z istotniejszych parametrów podczas procesu decyzyjnego o zakupie – dostępność. Skywell oferuje dużą dostępność produkcyjną z uwagi na swoje moce produkcyjne w nowej fabryce, dzięki czemu okres oczekiwania na samochód jest znacznie krótszy niż u wielu konkurentów. A ci ostatni jak wiadomo, a przynajmniej niektórzy niektórzy z nich nie mają już miejsc produkcyjnych w tym roku, pomimo że mamy dopiero lipiec.
Ilu dealerów marki Skywell już jest w Polsce, a ilu ma być docelowo ?
Aktualnie Skywell buduje sieć dealerską w Polsce. Początkowo sądziliśmy, że wystartujemy z punktami w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku. Po pierwszych testach samochodu i zebranych pierwszych zamówieniach widzimy jednak, że ta sieć będzie musiała być większa. To sygnały od naszych klientów nakazały zweryfikować pierwotne założenia. Poszukujemy partnerów również we Wrocławiu, Łodzi, Lublinie tak aby klienci mieli możliwość odbycia jazdy testowej blisko miejsca zamieszkania. Oczywiście można zapisywać się poprzez naszą stronę internetową z dowolnego miejsca w Polsce. Zainteresowanych współpracą dealerską zachęcamy do składania ofert.
Czy pojazdy marki Skywell przeszły testy zderzeniowe ADAC lub DEKRA ? Jeśli tak, to z jakimi wynikami?
Przywołane instytucje nie są jedynymi zajmującymi się testami zderzeniowymi. Skywell ET5 był badany akurat przez TÜV Rheinland na bazie jednolitych przepisów dotyczących zatwierdzania pojazdów w zakresie ochrony pasażerów w wypadku zderzenia czołowego i przeszedł je pozytywnie.
Ile samochodów zamierzacie sprzedać w 2022 roku ? Jak wyglądają plany rozwoju w Polsce w najbliższych latach?
Ten rok jest pierwszym rokiem działalności operacyjnej, budujemy sieć dealerską i uruchamiana jest działalność operacyjna. Z tych powodów nie nastawiamy się na duże wolumeny, ale szacujemy sprzedaż ok. 80 sztuk do końca roku. Rynek aut elektrycznych jest najszybciej rosnącym segmentem – przez pierwsze półrocze 2022 roku urósł nominalnie w sztukach ok. 100 proc. w stosunku do analogicznego okresu r/r i osiągnął już 2,3 proc. udziału w sprzedaży, podczas gdy w ubiegłym roku odpowiadał jedynie za 1 proc. sprzedaży. Zamierzamy rosnąć szybciej niż rynek, bo mamy dobry produkt w dobrej cenie i z dobrym wyposażeniem. Oczywiście wiele zależy od czynników zewnętrznych na które nie mamy wpływu. Jednak co do jednego jesteśmy pewni, a cała branża motoryzacyjna zgodna – segment aut elektrycznych będzie silnie rósł w najbliższych latach. Odnośnie konkretnych liczb na 2023 będę mógł odnieść się bardziej precyzyjnie w czwartym kwartale 2023 roku.
Natomiast miłym dla nas zaskoczeniem był fakt złożenia pierwszego zamówienia przez jedną z największych firm CFM w Polsce, co miało miejsce po uprzednim testowaniu samochodu. Jak widać nie tylko my zauważamy potencjał Skywell w Polsce, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość.
Dziękuję za rozmowę,
Piotr Mieszkowski