Barometr Nowej Mobilności 2022/23” to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.
Mobilność Polaków
Do głównych wad eksploatacyjnych samochodów elektrycznych wskazywanych przez Polaków w ramach kolejnych edycji „Barometru” należą niewystarczający zasięg oraz brak dostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowania.
Czy powyższe czynniki faktycznie ograniczają mobilność kierowców pojazdów zeroemisyjnych?
Podróże długodystansowe
Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).
Parkowanie i koszty eksploatacji
Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).