Ostatecznie 340 głosami za, przy 279 głosach przeciw i 21 wstrzymujących się, posłowie zatwierdzili porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie zmienionych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych zgodnie z rosnącymi ambicjami klimatycznymi UE. Nowe przepisy wyznaczają drogę do zerowej emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w 2035 r. (cel obejmujący całą unijną flotę polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100% w porównaniu z 2021 r.). Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 r. ustalono na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych.
Co istotne ustalono też sposób oceny wdrażania e-mobilnej transformacji. Tu zgodni byli wszyscy zainteresowani. Jasne przepisy i metodyka to możliwość weryfikacji postępów w skali całej unii ale i poszczególnych krajów czy producentów. Do 2025 r. Komisja Europejska ma przedstawić metodykę oceny i zgłaszania danych dotyczących emisji CO2 w całym cyklu życia samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na rynku UE, w stosownych przypadkach wraz z wnioskami ustawodawczymi.
Rok dłużej do grudnia 2026 r. Komisja będzie monitorować rozbieżność między dopuszczalnymi wielkościami emisji a rzeczywistymi danymi dotyczącymi zużycia paliwa i energii, przedstawi sprawozdanie na temat metodyki dostosowywania indywidualnych poziomów emisji CO2 producentów oraz zaproponuje odpowiednie środki naprawcze (jeśli będą potrzebne).
Ponadto obecny mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV), który nagradza producentów, którzy sprzedają więcej takich pojazdów (o emisji od zera do 50 g CO2/km, takich jak pojazdy elektryczne i dobrze działające hybrydy plug-in) o niższych celach redukcji emisji CO2, zostanie dostosowany do oczekiwanych trendów sprzedaży. W latach 2025–2029 poziom odniesienia ZLEV wynosi 25% dla sprzedaży nowych samochodów i 17% dla nowych samochodów dostawczych, a od 2030 r. zachęta zostanie zniesiona.
Co dwa lata, począwszy od końca 2025 r., Komisja będzie publikować sprawozdanie oceniające postępy w kierunku bezemisyjnej mobilności drogowej.
– Niniejsze rozporządzenie zachęca do produkcji pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Zawiera on ambitną rewizję celów na 2030 r. i cel zerowej emisji na 2035 r., który ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Cele te zapewniają przejrzystość dla przemysłu motoryzacyjnego oraz stymulują innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Zakup i prowadzenie samochodów bezemisyjnych stanie się tańsze dla konsumentów, a rynek wtórny pojawi się szybciej – powiedział poseł sprawozdawca Jan Hunteima.
Teraz na posiedzeniu plenarnym tekst rozporządzenia będzie musiał zostać formalnie zatwierdzony również przez Radę, a wkrótce potem opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE. Przypomnijmy, że 14 lipca 2021 r., w ramach pakietu „Fit for 55”, Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący przeglądu norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Wniosek ma przyczynić się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, przynieść korzyści obywatelom i stymulować innowacje w zakresie technologii bezemisyjnych.