Mercedes-Benz i rząd Kanady podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understanding – MoU), celem którego jest m.in. zapewnienie dostępu do źródeł surowców wykorzystywanych do produkcji baterii. Producent z siedzibą w Stuttgarcie przygotowuje się do wejścia w strategiczne partnerstwo z Rock Tech Lithium Inc (firma ma dostarczać od 2026 roku do 10 000 ton wodorotlenku litu rocznie) i przejścia na napęd całkowicie elektryczny do końca dekady, wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe.
Nowe drogi pozyskiwania surowców
– Mercedes-Benz chce otworzyć nowe drogi odpowiedzialnego pozyskiwania surowców, aby szybko zwiększyć skalę produkcji pojazdów elektrycznych. Zabezpieczenie bezpośredniego dostępu do nowych pierwotnych i zrównoważonych źródeł surowców jest istotnym krokiem na tej drodze. Dzięki Kanadzie, Mercedes-Benz ma silnego i zdolnego partnera do budowania nowych podstaw dla nowej ery zrównoważonej transformacji w przemyśle motoryzacyjnym – powiedział Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, odpowiedzialny za badania i rozwój oraz zaopatrzenie.
Surowcowe bezpieczeństwo
– Z zadowoleniem przyjmuję fakt, że Mercedes-Benz i Kanada podpisały dziś ( 23 sierpnia – przyp. red.) protokół ustaleń w sprawie tworzenia wartości przy produkcji akumulatorów. To doskonały dowód na to, że współpraca z naszymi bliskimi przyjaciółmi i sojusznikami w Kanadzie pogłębia się także w kontekście bezpieczeństwa surowcowego i może zachęcić inne firmy do pójścia w ich ślady – powiedział Olaf Scholz, Kanclerz Niemiec.
Dźwignia do redukcji emisji
W ramach „Ambition2039” Mercedes-Benz koncentruje się na redukcji emisji CO2, jak również na odpowiedzialnym wykorzystaniu zasobów w całym łańcuchu dostaw. W ścisłej współpracy ze swoimi dostawcami pracuje nad znalezieniem dźwigni dla konsekwentnej redukcji emisji CO₂, jak również dąży do znacznego zmniejszenia ilości metali ziem rzadkich wykorzystywanych w napędach elektrycznych.
Mercedes-Benz przygotowuje się do przejścia na napęd całkowicie elektryczny do końca dekady, wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Wraz z masową elektryfikacją sektora motoryzacyjnego wzrośnie zapotrzebowanie na konkretne i odpowiedzialnie pozyskiwane surowce, w szczególności kobalt i lit, a także nikiel, grafit, mangan i miedź.
Litowe partnerstwo
Kanada i Mercedes wspierają dialog i relacje, które mogą przyczynić się do dalszej współpracy ze strategicznymi partnerami w Kanadzie. W tym kontekście Mercedes rozważa strategiczne partnerstwo z Rock Tech Lithium Inc, które mogłoby umożliwić marce zaopatrywanie swoich sprzedawców w wodorotlenek litu w celu zaspokojenia globalnego zapotrzebowania na pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym. Począwszy od 2026 roku, w ramach tego przewidywanego partnerstwa, Rock Tech zamierza dostarczać Mercedesowi i jego partnerom z branży akumulatorowej do 10 000 ton wodorotlenku litu rocznie.
Dywersyfikacja dostaw
– Aby zwiększyć skalę masowej produkcji pojazdów elektrycznych, potrzebujemy dostępu do surowców. Dzięki planowanemu partnerstwu z Rock Tech dywersyfikujemy pozyskiwanie naszych surowców w ramach podejścia direct sourcing, aby zabezpieczyć dostawy litu do produkcji baterii Mercedes-Benz w Europie – powiedział Gunnar Guethenke, wiceprezes ds. zakupów i jakości dostawców Mercedes-Benz AG.
Porozumienie oznacza decydujący krok dla dostaw wysokiej jakości litu, który ma być przetwarzany w Niemczech. Dzięki planowanemu strategicznemu partnerstwu z Rock Tech, Mercedes-Benz ma przyspieszyć lokalizację europejskiej produkcji najnowocześniejszych ogniw akumulatorowych. Ta znacząca ilość litu pozyskiwanego bezpośrednio od Rock Tech może – wraz z dodatkowymi partnerstwami w przyszłości – pomóc producentowi ze Stuttgartu w osiągnięciu jego ambitnych celów w zakresie elektryfikacji.
W kierunku nowych standardów
– Dzięki przewidywanej umowie zamierzamy nie tylko dostarczać Mercedes-Benz wysokiej jakości wodorotlenek litu, ale także nawiązać strategiczne partnerstwo, które ma wyznaczyć nowe standardy w zrównoważonych łańcuchach dostaw. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że znaleźliśmy partnera, który zamierza podjąć z nami ważne kroki w kierunku bardziej odpornego i zrównoważonego łańcucha dostaw litu, aby dostarczyć ważną część ich strategii i transformacji e-mobilności – powiedział Markus Bruegmann, dyrektor generalny Rock Tech Lithium Inc.
Rock Tech Lithium, firma z branży czystych technologii, działająca w Kanadzie i Niemczech, która ma dostarczać wysokiej jakości lit, rafinowany w sposób neutralny pod względem emisji CO2 w Guben w Brandenburgii (Niemcy). W tej lokalizacji Rock Tech Lithium buduje obecnie pierwszy w Europie konwerter wodorotlenku litu o planowanej wielkości inwestycji kilkuset milionów euro.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz