W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i kwartale 2023 roku. Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.
Modele - Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)
Marka | W tys. w I kw. 2023 | Zmiana w % vs I kw. 2022 | |
1 | Volkswagen | 332,723 | 25% |
2 | Toyota | 220,019 | 19% |
3 | Peugeot | 178,572 | 9% |
4 | Audi | 178,393 | 19% |
5 | Mercedes | 176,041 | 14% |
6 | Skoda | 166,873 | 29% |
7 | BMW | 163,639 | 5% |
8 | Renault | 158,451 | 15% |
9 | Ford | 147,068 | 4% |
10 | Dacia | 145,5 | 42% |
11 | Kia | 137,271 | -1% |
12 | Hyundai | 132,083 | 8% |
13 | Opel/Vauxhall | 116,111 | 5% |
14 | Citroen | 102,64 | 6% |
15 | Fiat | 101,976 | 10% |
16 | Tesla | 93,559 | 58% |
17 | Nissan | 81,733 | 43% |
18 | Volvo | 69,543 | 6% |
19 | Seat | 68,386 | 14% |
20 | Mazda | 50 039 | 37% |
21 | Mini | 44,794 | 0% |
22 | MG | 44,586 | 112% |
23 | Suzuki | 44,579 | 24% |
24 | Cupra | 39,582 | 64% |
25 | Jeep | 32,006 | 15% |
Źródło: Jato Dynamics
– Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
Sukces Modelu Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.
– Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Model Y zyskał na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika sedana – przyznał Munoz.
Modele – europejskie rejestracje BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)
PHEV | s Q1 22 | BEV | vs | Q1-22 | |||
1 | Ford Kuga | 12 499 | +9% | 1 | Tesla Model Y | 71 683 | +173% |
2 | Volvo XC60 | 9 459 | +22% | 2 | Tesla Model 3 | 19 621 | -40% |
3 | Lynk & Co 01 | 8 251 | +186% | 3 | Volkswagen ID.3 | 17 316 | +105% |
4 | Kia Sportage | 8 234 | +361% | 4 | Volkswagen ID.4 | 16 646 | +52% |
5 | Volvo XC40 | 6 909 | -31% | 5 | Dacia Spring | 14 066 | +56% |
6 | BMW Series 3 | 6 284 | -27% | 6 | Volvo XC40 | 13 786 | +173% |
7 | Hyundai Tucson | 5 851 | +7% | 7 | Fiat 500 | 13 543 | -1% |
8 | Mazda CX-60 | 5 463 | new | 8 | Peugeot 208 | 13 266 | +48% |
9 | Jeep Compass | 5 209 | -11% | 9 | MG 4 | 12 720 | new |
10 | Kia Niro | 5 033 | +160% | 10 | Renault Megane | 10 876 | + |
Total PHEV | 233 347 | 0% | Total BEV | 430 700 | +33% |
Źródło: Jato Dynamics
W marcu tego roku zarejestrowano w 27 krajach europejskich 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 (26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (17%).
– Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach – zauważył Munoz.
Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.
Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.
– Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Modelu Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3 – analizuje Munoz.
Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)
vs Q1-22 | |||
1 | Volkswagen | 332,723 | 25% |
2 | Toyota | 220,019 | 19% |
3 | Peugeot | 178,572 | 9% |
4 | Audi | 178,393 | 19% |
5 | Mercedes | 176,041 | 14% |
6 | Skoda | 166,873 | 29% |
7 | BMW | 163,639 | 5% |
8 | Renault | 158,451 | 15% |
9 | Ford | 147,068 | 4% |
10 | Dacia | 145,5 | 42% |
11 | Kia | 137,271 | -1% |
12 | Hyundai | 132,083 | 8% |
13 | Opel/Vauxhall | 116,111 | 5% |
14 | Citroen | 102,64 | 6% |
15 | Fiat | 101,976 | 10% |
16 | Tesla | 93,559 | 58% |
17 | Nissan | 81,733 | 43% |
18 | Volvo | 69,543 | 6% |
19 | Seat | 68,386 | 14% |
20 | Mazda | 50 039 | 37% |
21 | Mini | 44,794 | 0% |
22 | MG | 44,586 | 112% |
23 | Suzuki | 44,579 | 24% |
24 | Cupra | 39,582 | 64% |
25 | Jeep | 32,006 | 15% |
Źródło: Jato Dynamics
Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi. W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również osiągnęły dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.
Grupa SAIC (MG i Maxus) odnotowała pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspinał się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej 10 rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda. MG 4 osiągnął 4 miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.
Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.
Źródło: Jato Dynamics