Strefy Czystego Transportu stają się faktem. Niektóre miasta w Polsce zapowiedziały ich wdrożenie, w innych prowadzone są już konsultacje społeczne w tym zakresie. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z polskimi samorządami chce promować najlepsze praktyki wdrażania stref. Właśnie dlatego PSPA organizuje wyjazd studyjny samorządowców do miast w Europie, w których strefy funkcjonują z powodzeniem od lat.
Już 25 kwietnia br. przedstawiciele samorządów wyruszą w podróż po Europie. Celem wyjazdu jest zapoznanie urzędników ze Strefami Czystego Transportu – SCT (ang. Low Emission Zones – LEZ), które z powodzeniem funkcjonują w blisko 300 miastach Europy Zachodniej. Uczestnicy wyjazdu odwiedzą Berlin (Niemcy), Antwerpię (Belgia), Rotterdam oraz Eindhoven (Niderlandy), zapoznając się z założeniami, które przyjęto przy konstruowaniu stref, lokalnymi uwarunkowaniami, procesem wdrożeniowym i ewaluacją projektów. Samorządowcy będą mieli także okazję poznać doświadczenia wynikające z implementacji SCT – ich wpływu na stan powietrza, odbiór mieszkańców oraz strukturę floty pojazdów.
Drugie życie miast
– Unia Metropolii Polskich (UMP) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych dostrzegają ogromny potencjał w Strefach Czystego Transportu, które są skutecznym narzędziem dbania o czystsze powietrze, tak szeroko stosowanym w państwach Europy Zachodniej. Właściwie ukierunkowane działania podejmowane przez gminy, podparte wiedzą oraz doświadczeniem ekspertów krajowych oraz zagranicznych, mają szansę dać polskim miastom drugie życie, wpływając tym samym pozytywnie na zdrowie mieszkańców – podkreślił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych PSPA.
Dlatego przedstawiciele: Miasta Stołecznego Warszawy, Urzędu Miasta Łodzi, Unii Metropolii Polskich, Urzędu Miasta Wrocław, Urzędu Miejskiego w Zabrzu, Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Urzędu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Urzędu Miasta Krakowa, ruszą w edukacyjną podróż, której celem jest budowanie kompetencji oraz wiedzy wśród Samorządów w obszarze Stref Czystego Transportu. Korzystając z doświadczenia zagranicznych ekspertów Samorządowcy uzyskają kompleksowy zakres wiedzy i rozwiązań dotyczących m.in.:
- czynników determinujących wyznaczenie granic Strefy w jej obecnym kształcie,
- informacyjnych kampanii społecznych wspierających wdrażanie LEZ,
- wpływu wdrożenia Stref na lokalną społeczność,
- zmiany jakości powietrza na terenie Strefy na przestrzeni lat,
- wyzwań w trakcie przygotowywania lub wdrażania Stref,
- typów samochodów poruszających się w strefie,
- wpływu wdrożenia Stref Czystego Transportu na pieszych i rowerzystów.
Czerpać z dobrych wzorców
– Wdrażanie rozwiązań mających na celu poprawę jakości życia mieszkańców miast są nad wyraz ważne. Z tego względu chcemy je wprowadzać odpowiedzialnie. By to było możliwe odbędziemy merytoryczne spotkania z przedstawicielami miast, w których Strefy Czystego Transportu zostały już wprowadzone i funkcjonują od lat. Dzięki tym doświadczeniom będziemy mogli z odpowiednim know-how wprowadzić bliźniacze rozwiązania w Polsce. Mamy nadzieję, że dzięki temu będziemy w stanie naszym mieszkańcom zapewnić lepszy i zdrowszy byt przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu płynności ruchu i transportu w centrach miast – powiedział Adam Wieczorek, Wiceprezydent Miasta Łodzi, Unia Metropolii Polskich.
3 tys. km w BEV
By wzmocnić edukacyjny przekaz o potrzebie zmian w mobilności i jednocześnie podkreślić zalety zeroemisyjnego transportu, Samorządowcy ruszą w drogę pojazdami elektrycznymi (BEV). Wśród samochodów, które zmierzą się z trasą o długości ponad 3 tysięcy kilometrów są: Ford Mustang Mach-E, Mercedes-Benz EQV, Jaguar I-Pace, Kia EV6 oraz Hyundai Ioniq 5. Podróż do miast w Niemczech, Niderlandach oraz Belgii, będzie także potwierdzeniem, że e-mobilność to nie tylko proekologiczna moda, ale pełnoprawny i komfortowy środek lokomocji, także na długich trasach. Podczas wyjazdu oszacowana zostanie także emisja dwutlenku węgla (CO2), która zostanie zestawiona z danymi dla pojazdów konwencjonalnych. Partnerami projektu zostały także firmy infrastrukturalne, które zapewnią uczestnikom usługi ładowania: Shell, Allego oraz GreenWay Polska.
Pod przewodnictwem Łodzi
Skąd pomysł na studyjną wizytę? Tylko w ostatniej dekadzie liczba pojazdów w Polsce wzrosła aż o 40%, a transport jest jednym z głównych czynników smogu w polskich miastach. Dlatego Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – największa w kraju pozarządową organizacja branżowa, promującą ekologiczne i efektywne ekonomicznie technologie energetyczne w transporcie oraz Unia Metropolii Polskich – wiodącą organizacja samorządowa pod względem zaangażowania w rozwój mobilności nisko- i zeroemisyjnej, wspólnie podejmują działania na rzecz zmian przepisów prawa, które umożliwią społecznie akceptowalne i efektywne tworzenie Stref w polskich miastach. W tym celu PSPA utworzyło także wysoko wyspecjalizowany Komitet Samorządowy, pod przewodnictwem Miasta Łódź, który ma docelowo skupiać wszystkie polskie samorządy, aktywne w obszarze zrównoważonego transportu.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Organizacja zrzesza ponad 140 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.
Kontakt
Maciej Gis, Kierownik Biura Komunikacji, Rzecznik prasowy PSPA
e-mail: maciej.gis@pspa.com.pl, tel.: 606 740 357
Źródło: na podstawie PSPA, foto. Pixabay Antwerpia