Bez realnych inwestycji w celu rozwiązania problemu kosztów początkowych i lęku przed zasięgiem, Polska będzie miała trudności z dotrzymaniem kroku innym rynkom europejskim i osiągnięciem celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Według danych Transport & Środowisko ogólna penetracja pojazdów elektrycznych w Polsce wynosi zaledwie 4% pod względem nowo zarejestrowanych pojazdów. Z kolei dane z poszczególnych krajów dotyczące rejestracji pełnych elektryków – BEV w 2020 r. wykazały, że pomimo znacznie mniejszych populacji i podobnej siły nabywczej Estonia, Łotwa i Bułgaria odnotowały wyższą liczbę nowych rejestracji BEV niż Polska, przez co ich wskaźnik per capita jest znacznie wyższy.
Unia Europejska wyznaczyła ambitne cele w zakresie emisji, a sektor transportu ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych w Unii. Zmniejszenie emisji z transportu ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów unijnych w zakresie neutralności klimatycznej. Przy ponad 32 milionach pojazdów poruszających się obecnie po polskich drogach – napędzanie elektryfikacji transportu w kraju jest kluczem nie tylko do sukcesu Polski, ale i całej Wspólnoty. Wiemy więc, że sytuacja w UE będzie się zmieniać – i że Polska jest kluczowym graczem w urzeczywistnianiu tej zmiany. Co więc zrobić, by adopcja EV w Polsce przyspieszyła.
Lęk przed ładowaniem istnieje nawet wśród pierwszych użytkowników samochodów elektrycznych. Branża powinna współpracować, aby wyeliminować obawy związane z procesem ładowania. Dlatego samo zachęcanie do korzystania z pojazdów elektrycznych nie wystarczy – pojazdy elektryczne muszą stać się synonimem inteligentnego ładowania w domu.
Z badań wynika, że do 80% procesów ładowania nadal odbywa się w domu i dopóki nie powstanie wystarczająca infrastruktura publiczna, ładowanie w domu pozostanie katalizatorem przyjęcia się pojazdów elektrycznych. W związku z tym musimy edukować społeczeństwo w zakresie wartości ładowania w domu, zapewnić dostępność dobrych rozwiązań, które łatwo wpiszą się w codzienną rutynę użytkowania. Trzeba też zadbać, by ładowarki były łatwo dostępne w momencie zakupu pojazdu elektrycznego. Nie bez znaczenia są też zachęty rządowe i dopłaty do elektryków. Bonusy powinny też uwzględniać dopłaty do zakupu domowych ładowarek.
W Wallbox zdajemy sobie sprawę, że wieloaspektowe podejście do ładowania jest kluczowe i że w ramach tego ładowanie w domu odgrywa kluczową rolę w początkowej fazie wdrażania EV na rynku. Podejście to musi być ukierunkowane na klienta. Edukując kierowców o długoterminowych korzyściach ekonomicznych wynikających z posiadania samochodu elektrycznego, musimy wspólnie pracować nad zarządzaniem kosztami początkowymi i zapewnić klientom poczucie pewności przy zakupie ich pierwszego samochodu elektrycznego. Gdy kierowca ma pozytywne doświadczenia związane z procesem eksploatacji pierwszego samochodu elektrycznego, wówczas znacznie łatwiej podjąć mu decyzję o zakupie kolejnego. Ważne jest, by użytkownik rozpowszechniał informacje o oszczędnościach w całym okresie eksploatacji i wygodzie użytkowania samochodu zasilanego akumulatorami w porównaniu z tradycyjnymi samochodami z silnikiem spalinowym. Wszyscy działamy w tym samym ekosystemie i jeśli jeden z elementów elektromobilnej podróży klienta – od sprzedaży, ładowania, serwisowania i codziennego użytkowania pójdzie źle, to będzie to miało szkodliwy wpływ na cały proces napędowej transformacji.
Dlatego też producenci OEM (original equipment manufacturer), dostawcy usług komunalnych, dealerzy, producenci sprzętu i rząd muszą współpracować i muszą pracować „ręka w rękę”, aby napędzić adopcję EV i sprawić, by doświadczenie to było płynne i dostosowane do polskiego stylu życia. Wszyscy powinniśmy pracować razem, aby ułatwić i przyspieszyć proces dekarbonizacji transportu.
Doskonałym przykładem sukcesu tego typu współpracy jest wspólna działalność firmy Wallbox, Mercedes-Benz i Iberdrola.
– Sojusz trzech największych marek, Iberdrola, Mercedes-Benz i Wallbox, z których wszystkie koncentrują się na zadowoleniu klienta i najwyższej jakości, okazał się przykładem ogromnego sukcesu dla wszystkich trzech marek w ciągu ostatnich dwóch lat. Powstały wielkie synergie, które przyniosły korzyści nie tylko wszystkim klientom pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz, ale także tym trzem firmom, z których każda jest liderem w swoim sektorze działalności i które, nauczyły się i podzieliły się wiedzą, aby dzięki współpracy ze sobą być jeszcze lepszymi liderami. Krótko mówiąc, to wspaniała historia sukcesu i przykład do naśladowania – powiedział Pablo de Regoyos, SmartMobility Product Manager & Strategic Alliances w Iberdrola.
Wszystkich zainteresowanych zapoznaniem się z ładowarkami marki Wallbox Chargers, zapraszamy na zbliżającą się serię szkoleń prowadzonych przez Agnieszkę Komarowicz, Account Executive Poland z Wallbox Chargers, oraz oficjalnego dystrybutora, firmę Greto. Formularz zgłoszeniowy i więcej informacji pod linkiem: https://greto.com.pl/szkolenie/#terminy
Źródło: materiał przygotowany we współpracy z Partnerem – Wallbox