W ubiegłym roku Hyundai Motor Europe sprzedała w Europie 515 886 samochodów, co oznacza wzrost o 21,6 procent w porównaniu z 2020 rokiem i udziału w rynku rzędu 4,4 procent. Trzydzieści pięć procent pojazdów marki Hyundai sprzedanych na Starym Kontynencie w 2021 roku miało napęd zelektryfikowany, były to pojazdy hybrydowe, hybrydowe typu plug-in, akumulatorowe i zasilane ogniwami paliwowymi. Oznacza to 77-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Aż 72 509 z nich to pojazdy zeroemisyjne – elektryczne z bateriami lub wodorowymi ogniwami paliwowymi – co stanowi 14,1 procent sprzedaży w Europie. W 2022 roku Hyundai wprowadzi na rynek IONIQ 6, limuzynę z napędem elektrycznym i drugim modelem w swojej ofercie submarki IONIQ. Wygląd nowego modelu zwiastuje samochód koncepcyjny Prophecy. Firma zasugerowała również rozszerzenie swojej sportowej submarki N. Globalnie Hyundai zamierza sprzedać 4,3 miliona pojazdów w 2022 roku.
– To prawdziwe świadectwo siły naszej gamy produktowej i jakości naszych usług, gdy Hyundai był w stanie wyprzedzić rynek motoryzacyjny w Europie, szczególnie w świetle tak trudnego roku. W 2021 roku stanęliśmy w obliczu zakłóceń łańcuchów dostaw i trwającej pandemii, która nadal wpływa na wszystko, od podróży międzynarodowych po życie codzienne. Niemniej jednak dzięki naszej zwinności w optymalizacji procesów sprzedaży byliśmy w stanie nadążyć za zamówieniami Klientów, aby osiągnąć tak dobre wyniki sprzedaży. To naprawdę potwierdza sukces naszej strategii. Elektryfikacja to przyszłość, a Hyundai w niej przoduje – powiedział Michael Cole Prezes i Dyrektor Generalny Hyundai Motor Europe.
Na całym świecie firma sprzedała 3,89 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 3,9 procent rok do roku. Obejmowało to 421 677 modeli zelektryfikowanych i 141 101 pojazdów bezemisyjnych.
Europa polubiła markę
Poza 4,4 procentowym udziałem w rynku europejskim, Hyundai osiągnął również rekordowe udziały w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce w 2021 roku. W Niemczech modele Hyundaia stanowiły 4,1 procent wszystkich sprzedanych samochodów, czyli pół punktu procentowego więcej niż w poprzednim roku. Producent zanotował 106 620 nowych rejestracji pojazdów Hyundai w Niemczech. W Hiszpanii Hyundai osiągnął udział w rynku na poziomie 6,7 procent, osiągając najwyższy w historii wynik. Było to 57 508 zarejestrowanych pojazdów. Po wprowadzeniu na rynek modelu IONIQ 5, w pełni elektrycznego średniego SUV-a i flagowego modelu Hyundai z napędem elektrycznym, firma przodowała w sprzedaży w drugiej połowie roku.
Z kolei udział rynkowy Hyundaia we Włoszech wyniósł w 2021 roku 3,1 procent, co oznacza wzrost o 0,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim i 0,5 punktu procentowego więcej niż w 2019 roku. Marka we Włoszech odnotowała 35-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. W 2021 roku 28 procent pojazdów Hyundaia sprzedawanych we Włoszech było zelektryfikowanych. Firma na brytyjskim rynku sprzedała 69 680 sztuk, co stanowiło udział w rynku na poziomie 4,2 procent – najwyższy jak dotąd w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż rok do roku wzrosła o 47 procent, dzięki wprowadzeniu nowych modeli, takich jak Bayon, Kona N i Ioniq 5, a firma sprzedała w 2021 roku ponad 12 500 pojazdów elektrycznych, co stanowi czwartą co do wielkości liczbę spośród wszystkich producentów. W 2021 roku w Polsce Hyundai osiągnął ponad 6,0 procentowy udział w rynku. W ubiegłym roku zarejestrowano o 46 procent więcej samochodów niż w 2020 roku, co pozwoliło na uzyskanie historycznego wyniku 26 838 rejestracji. Dotychczasowy, wynoszący 24 378 rejestracji, rekord z 2019 roku został pobity o 2 460 sztuk. W 2021 roku zarejestrowano 5 884 egzemplarzy wersji zelektryfikowanych, które zwiększyły udział ponad 4-krotnie z 5 do 22 procent.
Elektryki i hybrydy z pokaźnym wzrostem
Sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych w Europie wzrosła o 77 procent w 2021 roku w porównaniu z rokiem poprzednim. W ubiegłym roku Hyundai sprzedał w Europie 182 437 zelektryfikowanych modeli. Alternatywne układy napędowe stanowiły 35 procent całkowitej sprzedaży pojazdów Hyundai w Europie. Spośród nich 72 509 stanowiły pojazdy o zerowej emisji lub pojazdy elektryczne z bateriami i wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pojazdy bezemisyjne stanowiły 14,1 proc. sprzedaży w Europie w 2021 roku – 26 procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
W 2021 roku Tucson Hybrid był najlepiej sprzedającym się zelektryfikowanym modelem Hyundaia w Europie osiągając sprzedaż 43 792 sztuk, a Kona Electric z wynikiem 44 069 sprzedanych egzemplarzy znalazła się na szczycie listy najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych Hyundaia. Nowo wprowadzony IONIQ 5 również spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, stanowiąc już ponad 3,7 procent całej sprzedaży. Zwiększenie udziału pojazdów o niskiej i zerowej emisji jest częścią strategii Hyundaia zmierzającej do osiągnięcia neutralności węglowej do 2045 roku.
Ambitne plany
W 2022 roku Hyundai wprowadzi na rynek IONIQ 6, limuzynę z napędem elektrycznym i drugim modelem w swojej ofercie submarki IONIQ. Wygląd nowego modelu zwiastuje samochód koncepcyjny Prophecy. Firma zasugerowała również rozszerzenie swojej sportowej submarki N. Globalnie Hyundai zamierza sprzedać 4,3 miliona pojazdów w 2022 roku.
Źródło: na podstawie Hyundai