Odpowiedzialna za pojazdy o wysokich osiągach submarka N, należąca do Hyundai Motor, pokazała wizję elektryfikacji przez pryzmat koncepcyjnych aut RN22e i N Vision 74. Te dwa samochody jak twierdzi producent pokazują ambicje Hyundaia, aby stać się liderem w bezemisyjnej przyszłości. Pierwszy w pełni elektryczny model o wysokich osiągach koreańskiego koncernu, czyli IONIQ 5 N, zostanie wprowadzony na rynek w 2023 roku
Pojazdy nazywane laboratoriami na kołach pozwalają testować i weryfikują zaawansowane technologie firmy Hyundai Motor, które będą miały zastosowanie w przyszłych modelach seryjnych. RN22e łączy nadwozie nowego modelu IONIQ 6 z platformą Electric-Global Modular Platform (E-GMP), jednocześnie ustanawiając nowe standardy w segmencie sportowych pojazdów elektrycznych. Tymczasem N Vision 74 łączy technologię auta elektrycznego z zaawansowanym systemem wodorowych ogniw paliwowych, dzięki czemu jest pierwszym hybrydowym pojazdem na wodór, będącym jeżdżącym laboratorium Hyundai N.
– RN22e i N Vision 74 odgrywają ważną rolę w strategicznym rozwoju całej naszej linii produktów, zwłaszcza naszych zelektryfikowanych pojazdów o wysokich osiągach. Nasze laboratoria na kołach reprezentują ciągły rozwój najbardziej zaawansowanych technologii. To wyjątkowe podejście sprawia, że jesteśmy gotowi na wyzwania przyszłości i daje nam siłę do przesuwania granic naszych możliwości – powiedział Thomas Schemera, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Obsługi Klienta w Hyundai Motor Company.
Zarówno RN22e, jak i N Vision 74 będą nadal testowane i sprawdzane przez inżynierów Hyundaia, dzięki czemu przyszłe samochody drogowe spod znaku N będą wyposażane w ich zaawansowane technologie, ale już w drogowej formie.
Duch rywalizacji
– W ciągu zaledwie siedmiu lat Hyundai N stał się najszybciej rozwijającą się marką aut o sportowych osiągach. N posuwa się na przód, aby wyznaczać nowe standardy w zakresie sportowych, lecz zrównoważonych osiągów. Z entuzjazmem rozpoczynamy ten nowy rozdział zelektryfikowanych samochodów sportowych i będziemy dążyć do tego celu, wykorzystując naszą kreatywność, wiedzę inżynieryjną i ducha rywalizacji – powiedział Till Wartenberg, Wiceprezes Submarki N w Hyundai Motor Company.
Osiągi sprawdzą się na torze
RN22e zapewnia osiągi, które sprawdzą się na torze wyścigowym, co uzyskano udoskonalając i optymalizując wiodącą na rynku platformę E-GMP i opakowując ją w opływową karoserię modelu IONIQ 6. Jako pierwsze „laboratorium na kołach” marki Hyundai N oparte na E-GMP, RN22e pokazuje wizję i kierunek rozwoju, jednocześnie otwierając drogę do przygotowania w przyszłości drogowego modelu elektrycznego o wysokich osiągach. Koncept otrzymał swoją nazwę, ponieważ jest to „laboratorium na kołach” (z ang. rolling lab) marki N opracowane w 2022 roku i wyróżniające się elektrycznym napędem.
Łobuz na zakrętach
RN22e jest testowany pod kątem największego wykorzystania trzech filarów osiągów N, zaczynając od „łobuza w zakrętach”. Hyundai N rozwija zdolność pokonywania zakrętów od momentu wprowadzenia marki na rynek i rozwija e-LSD, czyli elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, dostępny w większości modeli N. RN22e uwypukla wrażenia podczas pokonywania zakrętów, nawet autem o wyższej masie, dzięki wektorowaniu momentu obrotowego przez podwójne sprzęgło., Drukowane części 3D zmniejszają masę i zachowują sztywność, aby zapewnić jeszcze większą pewność podczas atakowania zakrętów. Wyposażony w napęd na wszystkie koła, RN22e zapewnia zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w zależności od wybranego trybu jazdy, co pozwala kierowcy decydować o podziale siły napędowej na przednie i tylne koła.
Aby zwiększyć możliwości RN22e na torze wyścigowym, w N skupiono się na układach chłodzenia i hamulcowym, aby zwiększyć wytrzymałość. Model RN22e otrzymał ustawienia zoptymalizowane pod kątem jazdy torowej tak, aby klienci mogli cieszyć się sportową jazdą bez ryzyka pogorszenia się osiągów auta. Dzięki czterotłoczkowym zaciskom i 400-milimetrowym tarczom hamulcowym, RN22e poradzi sobie z masą elektrycznego układu napędowego. Ponadto Hyundai N testuje RN22e, aby zapewnić dynamiczną jazdę z wykorzystaniem hamowania regeneracyjnego (tzw. rekuperacji) tak, aby kontrolować „myszkowanie” auta podczas zwalniania i precyzyjnie atakować zakręty.
RN22e odgrywa ważną rolę jako laboratorium na kołach dla przyszłych modeli elektrycznych z rodziny N. Wiedząc, co ekscytuje entuzjastów sportowej jazdy, N opracowuje nowe funkcje, zapewniające pełne emocji wrażenia z jazdy zelektryfikowanymi modelami. RN22e ma funkcję N Sound+, która generuje dźwięk z głośników wewnętrznych i zewnętrznych, zapewniając wrażenia akustyczne w trakcie dynamicznej jazdy. Ponadto funkcja N e-shift integruje wibracje i odczucie zmiany biegów z działaniem N Sound+.
Dostosowując opływową sylwetkę typu Streamliner modelu IONIQ 6, koncepcyjny RN22e wykorzysta aerodynamiczne właściwości nowego pojazdu elektrycznego. Aby zmaksymalizować osiągi, Hyundai N dodał elementy inspirowane sportami motorowymi. Dzięki niskiemu prześwitowi i mocno zaakcentowanym nadkolom, Hyundai N uzyskał auto o szerokiej i solidnej postawie. Zachowując design modelu IONIQ 6, dolny zderzak został zaprojektowany tak, aby był sportowy, emanując jednocześnie „niespodziewanym urokiem”. Dzięki tej funkcjonalnej estetyce w RN22e poprawiono chłodzenie i aerodynamikę
Mierzący 4915 mm długości, 2023 mm szerokości i 1479 mm wysokości przy rozstawie osi 2950 mm, RN22e będzie nadal rozwijał się dzięki doświadczeniu marki w sportach motorowych, aby Hyundai mógł ulepszać swoje zaawansowane technologie, aby następnie wprowadzić masowo produkowany elektryczny model N, wykorzystujący potencjał platformy E -GMP.
Specyfikacja RN22e:
Pojazd | Wymiary | Dł. / Szer. / Wys. / Rozstaw osi (mm) | 4,915 / 2,023 / 1,479 / 2,950 |
Układ napędowy | Silnik | Moc maksymalna (kW/KM) | 430 kW / 585 KM (łącznie) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 740 Nm (łącznie) | ||
Akumulator | Pojemność (kWh) | 77,4 kWh
Możliwość szybkiego wielokrotnego ładowania 400 V / 800 V |
|
Czas ładowania | Poniżej 18 min (10→80%) | ||
Osiągi | Prędkość maksymalna | Ponad 250 km/h |
N Vision 74
Sportowy prototyp, N Vision 74 wyposażono w hybrydowy układ z wodorowymi ogniwami paliwowymi. N Vision 74 jest inspirowany zarówno technologią, jak i designem, zakorzenionym w wizji zrównoważonego rozwoju marki N, ogłoszonej w 2015 roku, a także pasji Hyundaia do wysokich osiągów, już od 1974 roku.
Pod względem wzornictwa N Vision 74 jest hołdem dla prototypowego modelu Hyundai Pony Coupe z 1974 roku, opracowanego przez legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Koncepcję tego auta wykorzystano następnie w prototypach pierwszego seryjnego samochodu sportowego Hyundaia. Mimo że ostatecznie nie mógł wejść do produkcji, tak śmiałe podejście nadało ton całej firmie.
N Vision 74 odziedziczył czystą linię, dynamiczny i proporcjonalny profil oraz unikalny design słupka B z prototypowego Pony Coupe z 1974 roku. Dziedzictwo stylistyki Hyundaia spotkało się z erą elektryfikacji oraz wysokimi osiągami, nadając formę koncepcyjnemu modelowi N Vision 74.
Pojazd ten mierzy 4952 mm długości, 1995 mm szerokości i 1331 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 2905 mm. Jest to pierwszy samochód o wysokich osiągach, pełniący funkcję mobilnego laboratorium, zbudowany na najbardziej zaawansowanym układzie wodorowych ogniw paliwowych, jaki kiedykolwiek stworzył Hyundai N. Model jest również inspirowany samochodem koncepcyjnym Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, który został zaprezentowany w 2015 roku wraz z debiutem marki N, aby dać wyobrażenie motoryzacji o wyczynowych osiągach opartej na technologii wodorowych ogniw paliwowych.
Inżynierowie Hyundaia opracowali hybrydowy napęd stanowiący połączenie akumulatorów wysokonapięciowych z systemem wodorowych ogniw paliwowych, który został umieszczony w zupełnie nowym schemacie. Przez zastosowanie systemu ogniw paliwowych i zasilania elektrycznego N Vision 74, zwiększona została wydajność układu chłodzenia, a dwa różne źródła zasilania mogą być wykorzystywane w zależności od warunków jazdy. Ten precyzyjnie dostrojony układ napędowy umożliwia lepsze wektorowanie momentu obrotowego przez dwa silniki umieszczone z tyłu, zapewniając precyzyjne i responsywne wrażenia podczas pokonywania zakrętów.
Specyfikacja N Vision 74
Pojazd | Wymiary | Dł. / Szer. / Wys. / Rozstaw osi (mm) | 4,952 / 1,995 / 1,331 / 2,905 |
Układ napędowy | Silnik (montowany z tyłu) | Całkowita moc maksymalna (kW/KM) | Ponad 500 kW / 680 KM |
Całkowity maksymalny moment obrotowy (Nm) | Ponad 900 Nm | ||
Akumulator | Pojemność (kWh) | 62,4 kWh Możliwość szybkiego ładowania 800 V |
|
Ogniwa wodorowe | Poj. zbiornika wodoru | 4,2 kg | |
Stos ogniw paliwowych | 85 kW (maksymalnie 95 kW) | ||
Czas ładowania | 5 min | ||
Osiągi | Prędkość maksymalna | Ponad 250 km/h | |
Zasięg | Ponad 600 km |
Źródło: na podstawie Hyundai