Hyundai Motor Group poinformował, że planuje zainwestować w sumie 21 bilionów wonów (16,54 mld USD) do 2030 r. w rozwój biznesu pojazdów elektrycznych (EV) w Korei Południowej.
Południowokoreański koncern motoryzacyjny, do którego należy Hyundai Motor i Kia, planuje do 2030 r. produkować 1,44 mln sztuk pojazdów elektrycznych w Korei Południowej. Zadeklarowane przez motoryzacyjnego giganta blisko półtora miliona sztuk BEV rocznie w Korei Południowej stanowiłoby około 45% jego łącznej globalnej zdolności produkcyjnej. Hyundai założył bowiem, że chce produkować 3,23 miliona sztuk elektryków w 2030 r.
Takie deklaracje wymagają oczywiście inwestycji choćby w fabryki. W ubiegłym tygodniu Reuters poinformował, że Hyundai planuje zbudować nową fabrykę pojazdów elektrycznych w amerykańskim stanie Georgia. W ramach tej inwestycji południowokoreańska firma zainwestuje 7,5 mld USD i zatrudni 8500 osób.
Ważny rynek USA
Wydaje się więc, że oprócz rodzimego rynku, także amerykański będzie obszarem niezwykle ważnym jeśli chodzi o ekspansję „elektryków” firmy. Trudno się dziwić, ponieważ koniunktura w USA zdaje się mu sprzyjać. W 2022 roku Hyundai Motor Group znacząco poprawił swoją pozycję w segmencie samochodów całkowicie elektrycznych w USA po wprowadzeniu na rynek modeli Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6. W pierwszym kwartale tego roku w USA zarejestrowano łącznie 158 689 nowych aut w pełni elektrycznych (wzrost o 60% rok do roku), co stanowi 4,6% udziału w rynku.
Tym samym Hyundai Motor Group stał się drugim co do wielkości graczem BEV na amerykańskim rynku po Tesli (która posiada ponad 71% segmentu). Co znamienne Hyundai Motor Group odnotował łącznie w pierwszym kwartale 15 414 rejestracji, czyli ponad dwukrotnie więcej niż Ford (7 407), nie wspominając nawet o General Motors (poniżej 1000 sprzedaży w I kwartale).
Przed japońskimi producentami
Ciekawostką jest fakt, że Hyundai Ioniq 5, z 6957 rejestracjami, był tuż za Fordem Mustangiem Mach-E, a Kia EV6 miała 4901 sztuk. Te trzy modele są jedynymi modelami oprócz Tesli w amerykańskiej top 7 sprzedaży w pierwszym kwartale. Koncern może mówić więc o całkiem dobrym starcie w 2022 roku. I to pomimo globalnych kłopotów wynikających z łańcuchami dostaw czy wojną na Ukrainie.
Zdaniem analityków rynku południowokoreańska firma dzięki wielomiliardowym inwestycjom i dużej liczbie nowych modeli BEV w przygotowaniu zyskuje moną pozycję w USA, Europie ale i w Azji. Koncern w tym wyścigu wyprzedził także swoich konkurentów z Japonii. Hyundai do końca 2023 roku zostanie wprowadzonych pięć nowych samochodów elektrycznych, w tym średniej wielkości sedan Hyundai Ioniq 6, SUV Kia EV9 oraz Genesis GV60 (wszystkie trzy oparte na E-GMP).
Źródło: na podstawie hyundai, reuters, insideevs.com, własne